مواضيع فتكات المميزة

المواضيع المميزة التي تكتبها العضوات و تختارها الادارة لتميزها كل اسبوع

اقتراحات لتطوير الموقع

أفكار العضوات لتطوير موقع فتكات

قسم المواضيع المكررة

قسم خاص بالمواضيع التي تضاف و تكون هناك موضوعات مشابهة سابقة لها

ثقافة و معلومات

قسم الثقافة و المعلومات العامة و المتخصصة

السياحة و السفر

قسم خاص بالسياحة والسفر ومعلومات عن الدول و الاماكن السياحية

تعليم اللغات

منتدى خاص بتعليم اللغات الاجنبية

Foreign Fatakat

Fatakat topics in other languages

الكمبيوتر و الانترنت

حلول للمشاكل التي تواجهنا في الكمبيوتر و الانترنت و معلومات مفيدة عنهما

موبايلات

كل ما يتعلق بالموبايل من اخبار و برامج و موديلات

اخبار الكمبيوتر والانترنت

منتدى خاص بأخر أخبار الكمبيوتر والإنترنت

اخبار

جديد الاخبار و الاخبار العاجلة في مصر و العالم

صور

صور في كل المجالات (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

فيديو

منوعات فيديو و افلام (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

تسجيلات صوتية

صوتيات منوعة (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

نكت و طرائف

جديد النكت و الطرائف

منوعات

جديد الترفيه من الاخبار و المنوعات والصور من كل مكان

العاب و مسابقات

العاب و مسابقات ترفيهية

مستعمل (سكند هاند)

سوق المستعمل بين عضوات فتكات

عروض فتكات

عروض وخصومات فتكات

الاستثمار و اخبار الاقتصاد

تبادل خبرات العضوات في الاستثمار و الادخار و متاقشة تأثير الاخبار الاقتصادية عليهن

زهرات فتكات

عمرك اقل من 18 سنة؟ تعالي و دردشي مع صاحباتك في عالم زهرات فتكات!

إيمانيات الزهرات

نتعلم سويا ديننا واخلاقنا ونطور سلوكياتنا

شات زهرات فتكات

شات للزهرات فقط، ممنوع دخول الكبار :)

تعليم و مدارس

قسم معلومات عن المدارس وتجارب العضوات معها

ركن المخطوبات

قسم خاص للمخطوبات و مواضيع تهمهن

معاملة الازواج

مناقشات و نصائح عن معاملة الازواج سعيا لعلاقة زوجية سعيدة

طفولة وأمومة

صحة الطفل و كل ما يهمه من ازياء و العاب و تعليم و رعاية و تربية

صحة المرأة

مواضيع و مناقشات تهمك لصحتك حيث تهتم بتخصص النساء و الولادة

صحة العائلة

مجال الطب بصفة عامة لإفادة عائلتك وقاها الله و إياك كل شر

العيادة النفسية و التنمية البشرية

تعلمي كيف تنمين نفسك و مهاراتك و تتخلصين من المخاوف و العقد لحياة افضل!

الاعشاب و الطب البديل

فوائد الاعشاب و الثمار و كيفية التداوي بها و الطرق التقليدية للطب البديل

المنتدى الإسلامي

المواضيع الدينية و الفتاوى و الاستشارات

القرآن الكريم

انشطة حفظ القرآن الكريم و التفسير و التجويد

السنة النبوية

الاحاديث الشريفة و بيان الاحاديث الصحيحة و الاحاديث الموضوعة

الفقه الإسلامي

يتناول المسائل الفقهية والاحكام الشرعية المختلفة

صوتيات ومرئيات اسلامية

دروس ومحاضرات ومواد اسلامية

معهد اعداد داعيات فتكات

دروس ومحاضرات وواجبات منهج اعداد الداعيات

تفسير الاحلام

تفسير الاحلام بواسطة العضوات ذوات الخبرة في الاحلام

الترحيب و الاجتماعيات

الترحيب بالمشتركات الجدد و التهاني بالمناسبات المختلفة و التعارف

دردشة و مواضيع عامة

المواضيع العامة و الحوارات التي لا تندرج تحت المنتديات المتخصصه

فضفضة و تجارب

طلبات المشورة و ابداء الرأي في المشكلات و تجارب العضوات مع الحياة

قضايا مجتمعية

منتدي لمناقشة جميع القضايا المجتمعية التي تهم المرأة والأسرة بصفة عامة

فتوكات الدول العربية

ملتقى بنات وسيدات الدول العربية في فتكات

المغتربات

قسم خاص بالمغتربات لتبادل الأخبار و الخبرات والفضفضة

شات فتكات

ابدئي محادثة جديدة او شاركي في محادثة موجودة من قبل

اختر رقم الصفحة 1 2 الأخيرة >>

رد 0 0
0
فتكات متخفية لتسأل عن امر محرج
ارجوكم اخواتى قولولي رايكم ضروري تعملي ايه لو كنتي مكاني

١٤‏/٨‏/٢٠٢٠
شكاوى المحتارة
انا عندي39سنه ام لولدين الكبير تانيه اعدادي والصغير 7سنين من اسره الحمد لله محترمه اتجوزت من 15سنه في محافظه غير محفظتي.15سنه من الغربه جوا مصر وبرا مصر حتي جوا بيتي غربه طول عمري حاسه انه سجن وبقضي فيه عقوبه علي جريمه انا مرتكبتهاش 15سنه من  التعذيب النفسي والعصبي والحياه المليئه بالخوف والرعب من كل تصرف ممكن اعمله انا وولادي هيقابل بالزعيق والعصبيه الشديده المرضيه اللي بتوصل للخبط والرزع وممكن التكسير احيانا او قلب الترابيزه من ابوهم اللي هو سبب تعاستنا وتدميري انا وولادي حياه مليانه حزن وحرمان وكبت من كل صور الحياه الطبيعيه البسيطه العاديه الموجوده في اي بيت ابني الكبير فقد الاحساس وبقي متبلد معندوش الرغبه في الحياه زي كل الولاد اللي في سنه والصغير بقي عنده توحد وانا خلاص بتمني الموت كل يوم ومع كل ده صبرت واستحملت وكنت بقول ممكن في يوم يقبل انه يتعالج وكنت بدعي ربنا يشفيه لكن للاسف مفيش نتيجه من سيئ لاسواء منكرش انه مش بخيل ومش بيشتمني ولا بيضربني لكن كل ما تتخيلوه من صفات شخص صعب التعايش معاه موجوده فيه من جحود وكراهيه لكل اللي حواليه ما عدا نفسه واهله الشخصيه الضعيفه في مواجهه الامور ابن امه زي ما بيقولوا بيخليني اتعامل مع اى رجل في اي حاجه تخص تفاصيل البيت والحياه اليوميه لا يعرف معني كلمه ابوه او زوج احنا بالنسبه ليه مجرد حيوانات مطلوب منه انه ياكلهم ويجيب ليه طلباتهم علشان يبقوا علي قيد الحياه وبس طلبت منه كتير انه يتعالج يزعقلي ويقولي دي حياتي واذا كان عجبك وصبرت واستحملت علشان اعيش ومن ضعفي وسكوتي وصلت حياتنا وبيتنا لمرحله السجن والزنزانه الحقيقه بمعني وهو في البيت اول ما المغرب تاذن اللانوار تنطفي ممنوع حد من ولادي يتكلم بصوت عالي او يتكلم اصلا لو شافهم هينسوا نفسهم وممكن يلعبوا يقول لابني الكبير ياله علي الاوضه اللي هو بيقعد فيها ويفضل ابني وشه في التاب لحد ميعاد النوم ويقفل عليهم الباب وابني التاني معايا في اوضتي ويقفل علينا الباب وصلت من كتر الخوف والرعب اني ممنوع اعمل اي حاجه في البيت علشان مفيش اي صوت يطلع او حاجه تقع مني ويزعق وصلت لمرحله اني بقعد اعتزر بسرعه علشان ميثورش والولاد تتخض طول عمري بحس انه بيعاملني بكراهيه واني قرار غلط ونفسه يتخلص منه ومش عارف لاني اطول منه وهو قصير قسما بالله لو بعمل حاجه مهخبي عليكم زى مثلا اللسان الطويل او العند والحاجات دي لكن انا عايشه جنب الحيط وربي يشهد كنت اشوفه بيدعي علي ابني الصغير لان جاله توحد ويقعد يقول كلام بشع علي ربتا سبحانه وتعالي وابني الكبير خلاص بقي مريض نفسيا وزي التايهه وبيخاف من كل حاجه لانه طول عمره بيتحاسب علي كل تصرف حتي النفس لو بصوت عابي لو اكل شيبسي لو اتقلب وهو نايم والسرير طلع صوت بيقعد يزعقله وسكت انا وولادي معزولين عن العالم ابني ميعرفش يعني ايه صلاه عيداو صلاه تراويج زي كل الولاد ما اباهاتهم تاخدهم زي اي بيت طبيعي التراويح بصليها مع ابني في البيت ويس مفيش حاجه اسمها نفطر في رمضان مع بعض يقولي حطيلي لوحدي واذا فطر معانا يبقي نفسه يحصل اي موقف علشان يقلب علينا الترابيزه او يعكنن علينا  ده غير انه كان بيفتعل اي مشكله علشان يعكنن علينا في العيد ويتعمد انه يسيب دقنه طويله ولا حتي ياخد شاور في الاعياد  ودلوقتي كمان الوضع زاد لان امي توفت وبقيت مليش حد لا اب ولا ام ولا خال ولا عم والاخوات في حياتهم ومع كل ده ساكته لان مفيش امل ومليش حد يقف جنبي واخيرا زود عذابي باللالحاد والعياذ بالله وسب للقران والاذان وللدين كان سباب للدين وفاطر رمضان ويعمل كدا قدام ابني واقوله وطي صوتك علشان الولد ميسمعش يقولي انا حر ميسمع ولا يولع في الوقت ده مكونتش اعرف بالمصيبه وكنت بقول ضال وربنا يهديه وامه ست ضعيفه الشخصيه وميهماش اي حاجه غير ان ولادها يعملوا اللي هما عايزينه حتي لو هيدوسوا علي رقبت الناس وملوش حد كبير اشتكيله  دلوقتي بقي بيقول حاجات ميتصورهاش العقل وانا وصلت لمرحله من التدمير اني في حاله انهيار مستمره قدام ولادي للاسف من عياط وصريخ وحزن ونحيب علي حالي وحلهم وعيشتنا مع رجل مريض نفسيا وعصبيا انا حاجات كتير جدا محكتهاش خوفا ان موضوعي يتحذف وعلشان الاطاله لكن انا معتمده علي تفكير اخواتى الفضليات اللي هيقروا حكايتي يعرفوا اللي بين السطةر ويقولولي تعملي ايه لو كنتي مكاني ملحوظه هو مبيشريش اى مخدرات ولا اى حاجه تذهب العقل غير السجاير
رد 1068 1
19

المختلفة
برنسيسة فتكات

١٠‏/٨‏/٢٠٢٠ ١،٥٩ ص
انا معرفش هتقدرى تطلقى ولا لاء بس عيزاكى تاخدى فتوى عن حكم الزواج من ملحد وبطلب من كل البنات يهتموا نصيحتهم ليكى بدعوة .
ربنا يفك كربك يا رب ويهديه ...انا انا  أن المجتمع اماره بقى مرضى نفسين

نسمة المؤمن N
برنسيسة فتكات

١٠‏/٨‏/٢٠٢٠ ٢،٢٧ ص
حبيبتي انت تحملتي كما تقولين 15 سنة عشرة مع زوجك اثمرت ولدان وخلال هذه الفترة كانت والدتك علي قيد الحياة وربما والدك أيضا وأخواتك. . فلماذا لم يساعدك احد !؟ وايضا انت تعلمي ان زوجك مريض فلماذا لا يعالج ......!؟ 
شوفي قدر الله وما شاء فعل .. تحملك مرض زوجك وتربية أولادك وكل هذه المعاناة لن تضيع فهي في ميزان حسناتك .
انصحك ان تهدي أعصابك وتعرضي ابنك المريض بالتوحد علي طبيب لبداية برنامج خاص به للتعامل والتعلم....الخ. اما الولد الكبير حاولي تتعملي معاه بهدوء وحب أكثر واعطية مساحة من الحرية أثناء فترة غياب والدهبالعمل   وخروجه من المنزل .
اما مسؤليتك التي تأخرت كثيرا وكانت سببا في شقاءك تجاه زوجك وهي عليك الاستعانة بأي احد من اقاربة ليتحدث مع زوجك ويحاول ان يعرضة علي طبيب نفسي  او جارتك تتحدثي معها كي توسط زوجها للحديث مع زوجك بطريقة غير جارحة كي يقنعه ان يعالج . وعليك انت دور كبير جدااا تجاه زوجك فأنت الوحيدة التي تعرفين مفاتيح اسعاده او ضيقه فحاولي بقدر الإمكان ان ترضية حتي يقتنع ويعالج نفسه .. صبرك 15 سنة ضيفي كمان سنة علاج زوجك فهو أيضا تعيس بمرضه وبعده عن الله .. وان شاء الله سوف يعوضك الله خيرا انت واولادك .
فإن الله لا يضيع أجر من احسن عملا.

bfifa6218
فتكات نشيطة

١٠‏/٨‏/٢٠٢٠ ٢،٤٠ ص
اول مرة فى حياتى اقول لواحدة اطلقى
لو ليكى ذمة مالية وتقدرى تعيشى لوحدك اهربى بجلدك
حرااااااام الولاد هيروحوا منك

المحتااااااااره

١٠‏/٨‏/٢٠٢٠ ٥،٥٦ ص
سمعتي عن اختراع اسمه الطلاق

المحتااااااااره

١٠‏/٨‏/٢٠٢٠ ٦،١٩ ص
لاحول ولاقوة إلا بالله العلي العظيم
صراحه في الحاله ديه الطلاق راحه وامان واستقرار وحياة جديده
ليه قبلتي تكملي معاه حياتك طالما ده طبعه من اول الزواج؟!
ايه اللي مصبرك ع كل ده؟! 
للأسف انتي اللي رضيتي بالوضع من البدايه واولادك بيدفعوا الثمن
اتفذي بجلدك انقذي اولادك وبلاش تفكري بنفسك اشتري راحتك وراحتهم بدل مايتدمروا زياده ايه فايدة الفلوس مع حياه مالهاش طعم وكبت وحبس للحريه وعيشه مش ادميه اصلا صدقيني لو قبلتي تكملي انتي اللي بتجني ع اولادك واللي بيحصلهم بسببك انتي المسئوله

المحتااااااااره

١٠‏/٨‏/٢٠٢٠ ٦،٥٣ ص
ربنا يهدهولك ياقلبي وربنا معاكي

المحتااااااااره

١٠‏/٨‏/٢٠٢٠ ٧،٥٢ ص
إخلعيه..
بكل اللي عنده دا يتخلع و تعيشي حياتك إنتي و ولادك حرام مستقبلهم هيتدمر
إنفدوا بجلدكم

أصلاً لو إنرفع عليه قضية طلاق تكسبيها
والمفروض ينحكم لكم بالتفريق لأنه حالياً ملحد كافر

بعد الطلاق ممكن تشتغلي
ممكن تعيشوا بمستوى مادي قليل
بس صعوبة العيش أهون من صعوبة التنفس

ناس كتير كادحة علشان لقمة العيش
ناس كتير متطلقة
و أنا ما ذكرتش الطلاق الا مجبرة لأني شايفاه أنسب حل
بس ماحدش عايش عيشتكم

الله يقويكِ و يكون ف عونك
أهلك راحوا
ربك موجود

أنا أصغر منك بسنتين لسه آنسة
كنت زعلانة على وضعي و على ظروف صعبة تانية بتمرني
بس بموضوعك عرفت إزاي بيكون الجواز نقمة

الله يعينك يا قلبي

sanasana
فتكات حبوبة

١٠‏/٨‏/٢٠٢٠ ٨،٣٩ ص
اهربي باولادك اللى انت عايشه عشانهم لانهم لما يكبروا هايلوموك على سكاتك وعدم دفاعك عنهم دول امانه فى رقبتك

المحتااااااااره

١٠‏/٨‏/٢٠٢٠ ٩،١٥ ص
لا حول و لا قوة الا بالله ..هل الانفصال حل مطروح بالنسبة لك؟ الحقيقة تربية الاولاد بعيد عنه أفضل

المحتااااااااره

١٠‏/٨‏/٢٠٢٠ ١١،٢٦ ص
هى كلمة واحدة تتطلقى فورا لأن عيشتم معاه حرام لأنه كافر
انا مش عارفة انتى ازاى ساكتة على الجحيم دة كله و ختمها بالكفر
عرض المزيد
اختر رقم الصفحة 1 2 الأخيرة >>
موضوعات مميزة

مؤشرات نتيجة تنسيق المرحلة الثالثة 2020.. كليات ومعاهد الشعبة الأدبية 2019 بالدرجات (الرابط)

بدء الدراسة فى المدارس الحكومية والخاصة ○اعرفے المواعيد○ | وعجلت اليک ربے لترضے ❤

تأجيل الدراسة في المدارس الرسمية الدولية | وعجلت اليک ربے لترضے ○

النابض بقلبي دائما

تأكدى من صحة فاتورة الكهرباء قبل سدادها × 6 خطوات (ليلي90)

شيميز لممتلات الاجسام حمله بالتطور نرتقي وبالموضه نلتقي مميز

مهرجان العودة للمدارس back to school يالا بسرعة شاركي في مسابقتنا

رحلتي للكوكب الأخضر.. غابه إستوائيه في دبي (حملتنا لكل الاقطار بحريه اوجويه اوبالقطار) Nesma Atiaa

يا لا معايا على تخفيضات ايكيا بكامرتى من (بيرو)

مدينة قرطبة إحدى اجمل مدن اسبانيا السياحية ( زياره لكل الاقطار )

جدول امتحان شهادة إتمام الدراسة الثانوية العامة الدور الثانے للطلاب المؤجلين

رحلتى الرابعة لجزيرة النباتات بأسوان (مصر)حملة الشطار أصحاب التجدد (الأختين الحلوين هناء وشيرين)

إطلاق الدورة الأولى من امتحان EST لطلبة الدبلومة الأمريكية أيام ٢٨ و٢٩ سبتمبر ٢٠٢٠

ننشر مصروفات برامج جامعة عين شمس | وعجلت اليک ربے لترضے

28 سبتمبر | فتح باب تسجيل الرغبات لطلاب الدور الأول للثانوية الأزهرية | وعجلت اليک ربے لترضے❤

اصابع البطاطس المقرمشه بالثوم مع نانا نزوله

وزارة التربية والتعليم تقرر مد فترة النقل بين المدارس حتى 1 أكتوبر (ليلي90)

فساتين سيمبل للصيف حملة بالتطور والتقدم نرتقي (الأختين الحلوين هناء وشيرين)

استعدادا للعام الدراسي | التعليم العالي تطلق منصة "التعلم عن بعد" تجريبيًا | وعجلت اليک ربے لترضے❤

قرار جديد من "التعليم" بشأن التقديم لمدرسة بي تك للتكنولوجيا التطبيقية | وعجلت اليک ربے لترضے❤

مشرفات القسم
مراقبات القسم
الفتوكات المتواجدات
الزائرات المتواجدات