مواضيع فتكات المميزة

المواضيع المميزة التي تكتبها العضوات و تختارها الادارة لتميزها كل اسبوع

اقتراحات لتطوير الموقع

أفكار العضوات لتطوير موقع فتكات

قسم المواضيع المكررة

قسم خاص بالمواضيع التي تضاف و تكون هناك موضوعات مشابهة سابقة لها

ثقافة و معلومات

قسم الثقافة و المعلومات العامة و المتخصصة

السياحة و السفر

قسم خاص بالسياحة والسفر ومعلومات عن الدول و الاماكن السياحية

تعليم اللغات

منتدى خاص بتعليم اللغات الاجنبية

Foreign Fatakat

Fatakat topics in other languages

الكمبيوتر و الانترنت

حلول للمشاكل التي تواجهنا في الكمبيوتر و الانترنت و معلومات مفيدة عنهما

موبايلات

كل ما يتعلق بالموبايل من اخبار و برامج و موديلات

اخبار الكمبيوتر والانترنت

منتدى خاص بأخر أخبار الكمبيوتر والإنترنت

اخبار

جديد الاخبار و الاخبار العاجلة في مصر و العالم

صور

صور في كل المجالات (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

فيديو

منوعات فيديو و افلام (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

تسجيلات صوتية

صوتيات منوعة (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

نكت و طرائف

جديد النكت و الطرائف

منوعات

جديد الترفيه من الاخبار و المنوعات والصور من كل مكان

العاب و مسابقات

العاب و مسابقات ترفيهية

مستعمل (سكند هاند)

سوق المستعمل بين عضوات فتكات

عروض فتكات

عروض وخصومات فتكات

الاستثمار و اخبار الاقتصاد

تبادل خبرات العضوات في الاستثمار و الادخار و متاقشة تأثير الاخبار الاقتصادية عليهن

زهرات فتكات

عمرك اقل من 18 سنة؟ تعالي و دردشي مع صاحباتك في عالم زهرات فتكات!

إيمانيات الزهرات

نتعلم سويا ديننا واخلاقنا ونطور سلوكياتنا

شات زهرات فتكات

شات للزهرات فقط، ممنوع دخول الكبار :)

تعليم و مدارس

قسم معلومات عن المدارس وتجارب العضوات معها

ركن المخطوبات

قسم خاص للمخطوبات و مواضيع تهمهن

معاملة الازواج

مناقشات و نصائح عن معاملة الازواج سعيا لعلاقة زوجية سعيدة

طفولة وأمومة

صحة الطفل و كل ما يهمه من ازياء و العاب و تعليم و رعاية و تربية

صحة المرأة

مواضيع و مناقشات تهمك لصحتك حيث تهتم بتخصص النساء و الولادة

صحة العائلة

مجال الطب بصفة عامة لإفادة عائلتك وقاها الله و إياك كل شر

العيادة النفسية و التنمية البشرية

تعلمي كيف تنمين نفسك و مهاراتك و تتخلصين من المخاوف و العقد لحياة افضل!

الاعشاب و الطب البديل

فوائد الاعشاب و الثمار و كيفية التداوي بها و الطرق التقليدية للطب البديل

المنتدى الإسلامي

المواضيع الدينية و الفتاوى و الاستشارات

القرآن الكريم

انشطة حفظ القرآن الكريم و التفسير و التجويد

السنة النبوية

الاحاديث الشريفة و بيان الاحاديث الصحيحة و الاحاديث الموضوعة

الفقه الإسلامي

يتناول المسائل الفقهية والاحكام الشرعية المختلفة

صوتيات ومرئيات اسلامية

دروس ومحاضرات ومواد اسلامية

معهد اعداد داعيات فتكات

دروس ومحاضرات وواجبات منهج اعداد الداعيات

تفسير الاحلام

تفسير الاحلام بواسطة العضوات ذوات الخبرة في الاحلام

الترحيب و الاجتماعيات

الترحيب بالمشتركات الجدد و التهاني بالمناسبات المختلفة و التعارف

دردشة و مواضيع عامة

المواضيع العامة و الحوارات التي لا تندرج تحت المنتديات المتخصصه

فضفضة و تجارب

طلبات المشورة و ابداء الرأي في المشكلات و تجارب العضوات مع الحياة

قضايا مجتمعية

منتدي لمناقشة جميع القضايا المجتمعية التي تهم المرأة والأسرة بصفة عامة

فتوكات الدول العربية

ملتقى بنات وسيدات الدول العربية في فتكات

المغتربات

قسم خاص بالمغتربات لتبادل الأخبار و الخبرات والفضفضة

شات فتكات

ابدئي محادثة جديدة او شاركي في محادثة موجودة من قبل

• شكاوى المحتارة شكاوى شخصية جدا للعضوات يكتبنها و هن متخفيات و راء عضوية المحتارة
    تنبيه: قد تكون فيها قصص و اوصاف لا يتقبلها كل الناس
  • شكرا يا ... شكر و تقدير توجهه العضوة الى الاشخاص الذين كان لهم تأثير جيد في حياتها

رد 0 0
0
فتكات جديدة
أمى ثم أمي

٢٩‏/٧‏/٢٠١٩
فضفضة و تجارب
امي
انا عارفه ان كتير منكم هيقولولي معلش استحملي دي امك بس اقسم بربي انا تعبت وفاض بيا وفوضت امري لربنا وحده
من صغري وانا امي متسلطه عمري ما حسيت بحنيتها عليا غير انها كانت بتنصحني ف حاجات كتير وبعترف ان رأيها كان بيبقي صح اغلب الاوقات بس طول عمرها لو غلط تشتم وتدعي عليا حتي مع ابويا كان ابويا الله يرحمه طيب جدا ومحترم كان لو اشتري حاجه ماعجبتهاش تعمل معاه مشكله وتوصل انها تشتمه وتهزأه قدامي وهوا راجل كبير كدا
انا اتجوزت من كام سنه وللاسف جوزي بيسافر وربنا الحمدلله رزقني براجل حنين وطيب عشت معاه اجمل ايامي وللأسف رجعت البيت تاني مع اني المفروض اكون فرحانه اني رجعت بيت اهلي لكن كنت زعلانه من تصرفات وتحكمات امي
ابويا اتوفي من فتره ومات وهيا مزعلاه وكل ما يحصل بيني وبينها اي حاجه تشتمني بابويا وتدعي عليا بخراب البيت لدرجه ان زوجي حاصله مشكله ف شغله كبيره اووي ومش عارف حتي ينزلي مصر بسببها وحتي لو نزل مش هعرف حتي اتهني ولا اروح شقتتي لاني لازم اقعد معاها هيا عشان انا وهيا بس اللي قاعدين في البيت مع بنتي لسه مكملتش سنتن وهيا ما بتحبش زوجي ابدا ولو حصل بيني وبينه حاجة  بتقويني واسهل حاجه عندها اننا اسيبه واسيب اكتر انسان حسيت معاه بالحب وحتي لما حكيتلها ع مشكله زوجي ودي غلطتي من البدايه ان انا حكيتلها بس انا ماليش حد افضفض معاه ترد عليا وتقولي وهوا حد عارف انو مظلوم ما يمكن بيضحك عليكي وتشككني فيه وفي كلامه انا مابقتش عارفه اعمل ايه انا تعبت واستحملت منها دعا عليا وشتايم بابويا المتوفي واستحملت عصبيتها معايا طول الوقت وفي الاخر شايفاني وحشه ومقصره معاها انا حاسه اني بقيت فعلا وحشه وحاسه انها بتخرج اسوء ما فيا مع اني مكنتش كدا حتي ابويا لما كان موجود كان بيصبرني ويطبب عليا ويقولي معلش اصبري عشان كان بيشوف تصرفاتها معانا انا كنت سافرت لزوجي قعدت معاه سنه تقريبا وكانت اسعد ايام حياتي بس كان ابويا موجود وقاعد معاها وكانو كل شويه ف مشاكل بينهم لكن دلوقتي زوجي معدش ينفع يبعتلي بسبب المشكله بتاعته وغير كدا هيا هتبقي لوحدها وانا مش هقدر اسيبها لوحدها
مابقتش عارفه اعمل معاها ايه تعبت من الضغط العصبي معاها طول الوقت حتي لو اشتريت حاجه ليا او لبنتي تقعد تقولي جبتيها ليه وتحاسبني كاني اخدت منها فلوس الحاجه دي مع ان والله من ساعه بما اتجوزت عمري ما طلبت منها مليم واحد حتي لو خرجت مع اي واحده من أصحابي تتصل تهزأني لو بس طولت اكتر من 3 ساعات
حتي حماتي مش عارفه اروحلها لو رحت وهبات لو يوم تقولي سايبه امك ورايحه تخدمي حماتك مع ان اقسم بالله انا بروح هناك حماتي حتي ما بتخليني اشيل كوبايه
ما بقتش عارفه اعمل ايه نفسي احس بحنيتها عليا نفسي اعرف اتكلم وافضفض معاها من غير خووف نفسي ارتاح هيا بتصعب عليا والله العظيم بس انا انسانه وبحس حتي ابويا وهوا ميت مش رحماه بدل ما تدعيله بالرحمه بتدعي عليه قولولي اعمل ايه
رد 465 1
5

ريحانة البسمة
فتكات متميزة

٢٨‏/٧‏/٢٠١٩ ٨،٥٨ م
استعيني بالصبر والصلاة والدعاء.  أفضل شيئ تتحاشي الفضفضة معها لأن الفضفضة تخص الشخص الحكيم، وليس أي شخص لأن الفضفضة له قد تضرك. يبدو أن والدتك لها شخصية عدوانية وانتقامية مع الأسف هذا هو الواقع عليكِ أن تقبليه لكن تعي التعامل معه. لأنها الأم ولو كانت شخص آخر لكان الحل أن تقطعي علاقتك معها. لا شك أنه ذنب كبير أن تدعي والدتك على زوجها الذي هو أحق الناس عليها لكن كما سبق هذا هو الواقع ولا أعتقد أبدا أن والدتك في هذا السن وبهذه الشخصية أنها ستتغير. لكن لو بإمكانك السكن بجانبها بدلا من السكن معها أو ترتيب يومك أن لا تلاقيها عندما تكون صعبة المزاج لأن لنفسك أيضا حق ولأنه ليس من حقها أن تهينك أمام ابنتك لأن هذا أيضا يعلم ابنتك طريقة عدم احترامك لأنها تتعلم من جدتها وأسلوبها.  ونصيحتي كوني خير عون لزوجك ولا تدخلي امك في حياتك فتخربها عليكِ لأنها شخصية مشوشة الأفكار .. زوجك ربما من يبقى لكِ سندا وأهلا في هذه الدنيا فلا تفرطي فيه بحجة البقاء مع والدتك طالما هي بهذه القوة والسلطة فلا أعتقد أن حياتك مع زوجك يمنعها مواصلة حياتها الطبيعية. والواقع أن أحق الناس عليك في شريعة الإسلام هو زوجك وليس والدتك. ولله الحكمة.

la.angelo
فتكات جديدة

٢٨‏/٧‏/٢٠١٩ ٩،٥٩ م
انا بعزرها وباجي علي نفسي كتير لانها من حوالي سنتين جالها كانسر بس هيا كانت كدا معايا ومع بابا من قبلها بكتير ف فكره اننا اسيبها لوحدها مش هتنفع وفي نفس الوقت انا تعبت من طريقتها معايا ومن شتيمتها ليا بابويا حتي بعد وفاته انا معدتش صغيره علي طريقتها انا بقي عندي ٣٠ سنه وشايله هم لو زوجي رجع هعمل ايه لاني انا دلوقتي اللي بخدمها وما بقتش عارفه اعمل ايه بصبر وبدعيلها بالهدايه وبدعي لنفسي ربنا يهديني ليها بس بجد بقت بتطلع اسوء مافيا وانا مش عايزه ابقي كدا ولا عايزه ازعلهاًولا تزعلني

amals
سوبر فتكات

٢٩‏/٧‏/٢٠١٩ ١٠،٢٧ ص
الله يكون فى عونك بجد
موضوعات مميزة

تجربتي العمليه باستخدام زيت الاوليفيرا للشعر من عملي يدي وكامرتي وحصريا مع نانا نزوله

حصري شياكة بلوزات الهند مع ليلي90

أجمل أحذية للبنوتات الصغيرين من الأختين الحلوين هناء وشيرين

حلمي خطين

صور من الحديقه القرانيه بدبي بكامرتي وحصريا مع نانا نزوله

الف مبروك للمشرفه المميزه ليلى 90 على حفيدتها الجميله نورت الدنيا النهارده

اصابع البطاطا بالجزر من مطبخ نانا نزوله

مخلل الزيتون وجماله مع البرنسيس اتفضلوا معايا الطريقه

مناقيش حبه البركه والجبنه لفطار بسيط ومع البرنسيس اتفضلوا معايا

بسكويت فيري مع بودنج شيكولاته وجيلي ومع البرنسيس اتفضلوا معايا

شورما الدجاج بالكزبره بتكاتي من مطبخ نانا نزوله

سورة يوسف..... ثق في تدبير الله... اصبر. .... لا تيأَس.

فكره للاستفاده من مساحه اكبر داخل الثلاجه من قنينه ماء فارغه بكامرتي وعمل يدي حصريا مع نانا نزوله

مقاسها كبير اه بس تاخد العقل من رقتها وطعامتها

الذباب أعجوبة في الخلق الإلهي

ألام بنتي

مربى الجزر روعه وريحتها جنان ومع البرنسيس اكيد اتفضلوا معايا

كرشة بيرو اول مرة واوووو ●

بيتزا بشكل الكب الكيك روعه وتشرف في العزومات ومع البرنسيس ●

مناقيش بالجبنه والزعتر والرايب بسيطه وسهله ومع البرنسيس

مشرفات القسم
مراقبات القسم
الفتوكات المتواجدات
الزائرات المتواجدات