مواضيع فتكات المميزة

المواضيع المميزة التي تكتبها العضوات و تختارها الادارة لتميزها كل اسبوع

اقتراحات لتطوير الموقع

أفكار العضوات لتطوير موقع فتكات

قسم المواضيع المكررة

قسم خاص بالمواضيع التي تضاف و تكون هناك موضوعات مشابهة سابقة لها

ثقافة و معلومات

قسم الثقافة و المعلومات العامة و المتخصصة

السياحة و السفر

قسم خاص بالسياحة والسفر ومعلومات عن الدول و الاماكن السياحية

تعليم اللغات

منتدى خاص بتعليم اللغات الاجنبية

Foreign Fatakat

Fatakat topics in other languages

الكمبيوتر و الانترنت

حلول للمشاكل التي تواجهنا في الكمبيوتر و الانترنت و معلومات مفيدة عنهما

موبايلات

كل ما يتعلق بالموبايل من اخبار و برامج و موديلات

اخبار الكمبيوتر والانترنت

منتدى خاص بأخر أخبار الكمبيوتر والإنترنت

اخبار

جديد الاخبار و الاخبار العاجلة في مصر و العالم

صور

صور في كل المجالات (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

فيديو

منوعات فيديو و افلام (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

تسجيلات صوتية

صوتيات منوعة (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

نكت و طرائف

جديد النكت و الطرائف

منوعات

جديد الترفيه من الاخبار و المنوعات والصور من كل مكان

العاب و مسابقات

العاب و مسابقات ترفيهية

مستعمل (سكند هاند)

سوق المستعمل بين عضوات فتكات

عروض فتكات

عروض وخصومات فتكات

الاستثمار و اخبار الاقتصاد

تبادل خبرات العضوات في الاستثمار و الادخار و متاقشة تأثير الاخبار الاقتصادية عليهن

زهرات فتكات

عمرك اقل من 18 سنة؟ تعالي و دردشي مع صاحباتك في عالم زهرات فتكات!

إيمانيات الزهرات

نتعلم سويا ديننا واخلاقنا ونطور سلوكياتنا

شات زهرات فتكات

شات للزهرات فقط، ممنوع دخول الكبار :)

تعليم و مدارس

قسم معلومات عن المدارس وتجارب العضوات معها

ركن المخطوبات

قسم خاص للمخطوبات و مواضيع تهمهن

معاملة الازواج

مناقشات و نصائح عن معاملة الازواج سعيا لعلاقة زوجية سعيدة

طفولة وأمومة

صحة الطفل و كل ما يهمه من ازياء و العاب و تعليم و رعاية و تربية

صحة المرأة

مواضيع و مناقشات تهمك لصحتك حيث تهتم بتخصص النساء و الولادة

صحة العائلة

مجال الطب بصفة عامة لإفادة عائلتك وقاها الله و إياك كل شر

العيادة النفسية و التنمية البشرية

تعلمي كيف تنمين نفسك و مهاراتك و تتخلصين من المخاوف و العقد لحياة افضل!

الاعشاب و الطب البديل

فوائد الاعشاب و الثمار و كيفية التداوي بها و الطرق التقليدية للطب البديل

المنتدى الإسلامي

المواضيع الدينية و الفتاوى و الاستشارات

القرآن الكريم

انشطة حفظ القرآن الكريم و التفسير و التجويد

السنة النبوية

الاحاديث الشريفة و بيان الاحاديث الصحيحة و الاحاديث الموضوعة

الفقه الإسلامي

يتناول المسائل الفقهية والاحكام الشرعية المختلفة

صوتيات ومرئيات اسلامية

دروس ومحاضرات ومواد اسلامية

معهد اعداد داعيات فتكات

دروس ومحاضرات وواجبات منهج اعداد الداعيات

تفسير الاحلام

تفسير الاحلام بواسطة العضوات ذوات الخبرة في الاحلام

الترحيب و الاجتماعيات

الترحيب بالمشتركات الجدد و التهاني بالمناسبات المختلفة و التعارف

دردشة و مواضيع عامة

المواضيع العامة و الحوارات التي لا تندرج تحت المنتديات المتخصصه

فضفضة و تجارب

طلبات المشورة و ابداء الرأي في المشكلات و تجارب العضوات مع الحياة

قضايا مجتمعية

منتدي لمناقشة جميع القضايا المجتمعية التي تهم المرأة والأسرة بصفة عامة

فتوكات الدول العربية

ملتقى بنات وسيدات الدول العربية في فتكات

المغتربات

قسم خاص بالمغتربات لتبادل الأخبار و الخبرات والفضفضة

شات فتكات

ابدئي محادثة جديدة او شاركي في محادثة موجودة من قبل

رد 0 0
0
فتكات جديدة
جريمة ولغز الغرفة ١٠٤٦

٢٥‏/٢‏/٢٠١٩
قصة قصيرة
بقالنا زمن متكلمناش عن جرائم صعبة فتعالوا احكيلكم جريمة ولغز الغرفة ١٠٤٦..5 يناير 1935 حوالي الساعة 7 الصبح موظف الاستقبال في فندق بريزيدنت –President بولاية تكساس كان قاعد بيفطر فلافل وجرجير فجاله تليفون من عاملة الهاتف بتطلب منه يشوف حكاية التليفون المشغول بقاله ساعات للغرفة 1046 وطلبت منه انه يهزّ طوله ويروح يقول لساكن الغرفة وهو السيد " رولند اوين" يحط السماعة عِدِلّ بدل ماهو شاغلنا الخط كده عالفاضي..
وصل العامل واسمه " راندولف" للغرفة ووجد علامة ممنوع الازعاج الحمرا دي متعلقة على مقبض الباب فخبط ورد عليه السيد اوين : " ادخل وأوقد النور" ولما هم بالدخول وجد الباب مغلق من الداخل فنده عليه تاني مردش ولما يأس من تلقي اي رد نادى عليه بصوت عالي وطلب منه اغلاق السماعة وخد بعضه ونزل لمكتبه وبعدها بساعة ونص كده ( ركز معايا في التوقيتات) اتصلت بيه الموظفة وقالتله الخط لايزال مشغول وانت مفيش منك فايدة انا هابعث العامل "هارولد" يتصرف ولما وصل "هارولد" وجد الباب مغلق فراح فاتح بالمفتاح الاحتياطي واضاء النور فوجد اخينا "اوين" نايم على السرير عاري الصدر فقال في نفسه شكله سكران فراح حط السماعة مكانها واغلق الباب تاني ونزل يكمل شغله وعالساعة 11 اتصلت الموظفة بالعامل الاول تاني ( خلونا نسميه بروبست) قالتله الخط اتشغل تاني اطلع شيلي العدة من الغرفة دي خالص..
لما دخل "بوبيست" المرة بنفس الطريقة عن طريق المفتاح الاحتياطي كانت صدمة كبيرة ليه لانه وجد الغرفة حرفيًا عبارة عن حمام دم, دماء على الجدران كلها، على السرير والابواب حتى السقف كان بينقط دم وفي ركن الغرفة "اوين" كان جالس عالارض عريان خالص وجسمه مثخن بالجروح وحاطط راسه بين ايده يئنّ فجري هالرولد مذعورًا لغرفة مدير الاوتيل فالمدير راح على الغرفة مُتلاحق الانفاس تسبقه شحومه وكرشه المُتدلي المُترهل علشان يشوف المصيبة الي حطت على دماغه دي ولما دخل سقط على ركبته من هول المشهد وراح طالب الشرطة وفي خلال دقائق كان لفيف من المحققين ورجال الشرطة داخل الغرفة ولحسن الحظ وبالرغم من الطعنات المُنتشرة في صدر وبطن "أوين" كان لسه فيه الروح فخدوه على المستشفى وكان في غيبوبة علشان بعدها بفترة قصيرة يموت وهنا بدأ الموضوع ياخد شكل تاني خالص..
بعد ممات رجعوا لغرفته وفتشوها والعجيب انهم موجدوش اي مُتعلقات ليه ولا ملابس، حتى الملاعق والسكاكين او الفوط والشراشف اختفتت، وحاولوا يدوروا على اي تحقيق للشخصية برضه مفيش فقالوا طيب نرجع لسجلات الاوتيل ونشوف المهم خدوا اسمه بالكامل ورجعوا يدوروا في سجلاتهم وخد المفاجأة بقى وهي ان مفيش شخص بالاسم ده خالص في اي سجلات لا رسمية ولا في تعداد المفقودين..
نسيت اقولك انهم وجدوا السمعة مرفوعة برضه وعليها دم ووحدوا بصمات مجهولة لسيدة وكمان جارته الاي جنبه سمعت صوت شجار وصوت عالي يومها حاي من غرفته!!
الشرطة فتحت التحقيقات وبدأت بعاملة تنظيف الغرف اللي قالت ان ثاني يوم وصوله راحت تغير الملايات وتهوي الغرفة علشان الكمكمة فخبطت عليه ودخلت فوجدته لابس ومستعد للخروج وقالها سيبي الباب مفتوح لاني منتظر ضيف ثاني فتركته ورحلت ورجعت بعدها بشوية رجعت للغرفة علشان تعيد الفوط النظيفة بدلا من المتسخة وجدت الباب مفتوح زي ما هو ولمحت ورقة متعلقة على المرايا مكتوب فيها "دون سوف اعود بعد 15 دقيقة انتظرني" ..
ثاني يوم على الساعة 10 كده كانت معدية من امام الغرفة وجدتها مغلقة فقالت فرصة ادخل انظف شكل الرجل الغريب ده مش موجود وفتحت بمفتاحها الاحتياطي وجدته جالس على نفس الكرسي في ركن الغرفة المظلمة تماما وبعدها التليفون رن وسمعته بيقول : لا يا دون انا لست جائعا فقد تناولت الفطور"..
ماري كانت حاسة برهبة طول الوقت من وضعه الغريب وجلسته العجيبة فخلصت نفسها بسرعة فناداها وفضل يسالها عن نزلاء الفندق وعدد الغرف ونسبة الاشغال واسئلة عجيبة كده زي مايكون بيحقق معاها وبصعوبة قدرت تخلص منه بصنعة لطافة ولما رجعت تاني علشان ترجع المناشف اللعينة خبطت عالباب وسمعت صوت جدال بين "اوين" وحد ثاني وصفته بإن صوته (أجشّ) وقالولها مش عاوزين مناشف عندنا كتير فسابتهم ومشيت..
انا مش عارف انت مركز معانا ولا تُهت بس خلونا نكمل علشان الموضوع هيحلو ويزداد غموضًا..
نيجي لعامل الإستقبال –المِحتاس- اللي حكى ان السيد "أوين" لما جاله اول مرة علشان يحجز طلب منه طلب طلب عجيب شويتين وهو انه عاوز دور عالي وميكنش بيطُلّ على اي شوارع وقد كان له ما اراد..
الشرطة أُسقط في يدها انها توصل لاي حاجة فنشرت تفاصيل الجريمة وصورة عم اوين في الصحف الرسمية لعل يعتروا في حد من اهله وبالفعل بمجرد ما نزل تفاصيل الجريمة وانهالت الاتصالات من كل حدبٍ وصوب فعلشان ملخبطكش هقولك ابرزها واكثرها تأثيرًا:
- أولها من فندق "Mohilbak" وده اوتيل في الشارع اللي ورا اوتيل بريزيدنت بيقولوا ان "اوين " جالهم قبل يوم من وصوله للفندق اللي حصلت فيه الجريمة وحب يحجز غرفة ولما وجد سعرها مرتفع قاللهم انتم شوية حرامية وسابهم وذهب مُغاضِبًا ولما سألوهم اذا كانوا شافوا هويته قالولهم ملحقناش هو كان حاجز بالتليفون تحت اسم "Yugin Kscoot- يوجن كسكوت" وده كان قطعة مُبهمة اخرى إنضمت لسلسلة الالغاز حول مقتله لان اكيد انت لاحظت ان ده اسم تاني خالص غير اللي عُرف بيه " رولند اوين" ولما دوروا في السجلات برضه ملقوش اي حد اسمه يوجن؟!!..
المهم في الآخر الشرطة فشلت في الوصول لاي حاجة مفيدة فقرروا يغلقوا القضية وولاد الحلال اتبرعوا بتكاليف الجنازة وفي يوم الدفن جالهم اتصال من مجهول بيطلب من دار الجنائز انهم يستنوا شوية لحد ما يرسل ليهم مبلغ لاعداد جنازة تليق بالمرحوم ولما سألوه : حضرتك مين؟ اجاب انه زوج أُخت القتيل وان رونلد أوين ده اسمه الحقيقي وانه عرفه من صور الجرائد وبعدها قال له حاجة مُحيرة لما اضاف انه ورط نفسه في حاجات لا قِبلَ له بها وان الشرطة بتدور في المكان الخطأ وبعدها اختفى ولم يظهر مطلقًا مرة أخرى وبعد كام يوم النقود وصلت لدار الجنائز وعليها ورقة مكتوب فيها " لأجل زوجتي" ومعاها ١٢ وردة ظُراف لُطاف انما من النوع المُفتخر..
بعدها تم دفن الجثمان وقُيدت القضية ضد مجهول وكان كل كام سنة يظهر مُحقق مُتحمس ينبش الغبار المُتراكم عن اوراق القضية لعله يعرف القاتل لكن بدون فائدة..
لحد 2012 لما واحد شغال دكتور مع الشرطة كان من اللي حققوا في القضية تلقى اتصال من شخص مجهول بيسأله عن آخر تطورات القضية دي؟ الدكتور استغرب عن مين اللي لسه بيسأل عن قضية أُغلقت من عشرات السنين فحاول يستدرجه في الكلام علشان يعرف معلومات اكتر فأخينا المجهول قال انه عنده صندوق وجده في منزل صديق ليه قد توفى قريبًا ( الصديق اللي توفى ) وقد وجده ضمن المتعلقات.. الصندوق ده فيه ورق وصور مُهمة جدًا وقد تقود لمعرفة القاتل فالدكتور طلب يشوفه ويستلم منه الصندوق فأخينا وعده بالاتصال تاني وزي زميله بتاع نقود الجنازة اختفى ومقدروش يتعقبوا حتى المكالمة.!!
انا خلصت واحب اقول لك ان القضية دي تحتل -وبجدارة- في قضايا مدينة تكساس واحدة من اصعب واشد القضايا دموية وتعقيدًا ولحد وقتنا ده محدش قدر يحدد هوية المقتول ولا القاتل بس لو سألت اي واحد من اللي اشتغل في القضية وعاصرها هتلاقي عنده تصور للي حصل بس مش قادر يثبته وهو ان السيد أوين مُتورط في أعمال شديدة الخطورة وان اكثر من شخص اشترك في عملية القتل ! فايه رأيك انت ممكن يكون ايه اللي حصل؟

بقلم : محمد دربالا
رد 198 0
نتائج التصويت على الموضوع
0
موضوعات مميزة

حصري شياكة بلوزات الهند مع ليلي90

أجمل أحذية للبنوتات الصغيرين من الأختين الحلوين هناء وشيرين

حلمي خطين

صور من الحديقه القرانيه بدبي بكامرتي وحصريا مع نانا نزوله

الف مبروك للمشرفه المميزه ليلى 90 على حفيدتها الجميله نورت الدنيا النهارده

اصابع البطاطا بالجزر من مطبخ نانا نزوله

مخلل الزيتون وجماله مع البرنسيس اتفضلوا معايا الطريقه

مناقيش حبه البركه والجبنه لفطار بسيط ومع البرنسيس اتفضلوا معايا

بسكويت فيري مع بودنج شيكولاته وجيلي ومع البرنسيس اتفضلوا معايا

شورما الدجاج بالكزبره بتكاتي من مطبخ نانا نزوله

سورة يوسف..... ثق في تدبير الله... اصبر. .... لا تيأَس.

فكره للاستفاده من مساحه اكبر داخل الثلاجه من قنينه ماء فارغه بكامرتي وعمل يدي حصريا مع نانا نزوله

مقاسها كبير اه بس تاخد العقل من رقتها وطعامتها

الذباب أعجوبة في الخلق الإلهي

ألام بنتي

مربى الجزر روعه وريحتها جنان ومع البرنسيس اكيد اتفضلوا معايا

كرشة بيرو اول مرة واوووو ●

بيتزا بشكل الكب الكيك روعه وتشرف في العزومات ومع البرنسيس ●

مناقيش بالجبنه والزعتر والرايب بسيطه وسهله ومع البرنسيس

فطيره الضفيره بالجبنه مع نانا نزوله

مشرفات القسم
مراقبات القسم
الفتوكات المتواجدات
الزائرات المتواجدات