مواضيع فتكات المميزة

المواضيع المميزة التي تكتبها العضوات و تختارها الادارة لتميزها كل اسبوع

اقتراحات لتطوير الموقع

أفكار العضوات لتطوير موقع فتكات

قسم المواضيع المكررة

قسم خاص بالمواضيع التي تضاف و تكون هناك موضوعات مشابهة سابقة لها

ثقافة و معلومات

قسم الثقافة و المعلومات العامة و المتخصصة

السياحة و السفر

قسم خاص بالسياحة والسفر ومعلومات عن الدول و الاماكن السياحية

تعليم اللغات

منتدى خاص بتعليم اللغات الاجنبية

Foreign Fatakat

Fatakat topics in other languages

الكمبيوتر و الانترنت

حلول للمشاكل التي تواجهنا في الكمبيوتر و الانترنت و معلومات مفيدة عنهما

موبايلات

كل ما يتعلق بالموبايل من اخبار و برامج و موديلات

اخبار الكمبيوتر والانترنت

منتدى خاص بأخر أخبار الكمبيوتر والإنترنت

اخبار

جديد الاخبار و الاخبار العاجلة في مصر و العالم

صور

صور في كل المجالات (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

فيديو

منوعات فيديو و افلام (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

تسجيلات صوتية

صوتيات منوعة (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

نكت و طرائف

جديد النكت و الطرائف

منوعات

جديد الترفيه من الاخبار و المنوعات والصور من كل مكان

العاب و مسابقات

العاب و مسابقات ترفيهية

مستعمل (سكند هاند)

سوق المستعمل بين عضوات فتكات

عروض فتكات

عروض وخصومات فتكات

الاستثمار و اخبار الاقتصاد

تبادل خبرات العضوات في الاستثمار و الادخار و متاقشة تأثير الاخبار الاقتصادية عليهن

زهرات فتكات

عمرك اقل من 18 سنة؟ تعالي و دردشي مع صاحباتك في عالم زهرات فتكات!

إيمانيات الزهرات

نتعلم سويا ديننا واخلاقنا ونطور سلوكياتنا

شات زهرات فتكات

شات للزهرات فقط، ممنوع دخول الكبار :)

تعليم و مدارس

قسم معلومات عن المدارس وتجارب العضوات معها

ركن المخطوبات

قسم خاص للمخطوبات و مواضيع تهمهن

معاملة الازواج

مناقشات و نصائح عن معاملة الازواج سعيا لعلاقة زوجية سعيدة

طفولة وأمومة

صحة الطفل و كل ما يهمه من ازياء و العاب و تعليم و رعاية و تربية

Nestle Baby&me

بداية صحية لحياة صحية

صحة المرأة

مواضيع و مناقشات تهمك لصحتك حيث تهتم بتخصص النساء و الولادة

صحة العائلة

مجال الطب بصفة عامة لإفادة عائلتك وقاها الله و إياك كل شر

العيادة النفسية و التنمية البشرية

تعلمي كيف تنمين نفسك و مهاراتك و تتخلصين من المخاوف و العقد لحياة افضل!

الاعشاب و الطب البديل

فوائد الاعشاب و الثمار و كيفية التداوي بها و الطرق التقليدية للطب البديل

المنتدى الإسلامي

المواضيع الدينية و الفتاوى و الاستشارات

القرآن الكريم

انشطة حفظ القرآن الكريم و التفسير و التجويد

السنة النبوية

الاحاديث الشريفة و بيان الاحاديث الصحيحة و الاحاديث الموضوعة

الفقه الإسلامي

يتناول المسائل الفقهية والاحكام الشرعية المختلفة

صوتيات ومرئيات اسلامية

دروس ومحاضرات ومواد اسلامية

معهد اعداد داعيات فتكات

دروس ومحاضرات وواجبات منهج اعداد الداعيات

تفسير الاحلام

تفسير الاحلام بواسطة العضوات ذوات الخبرة في الاحلام

الترحيب و الاجتماعيات

الترحيب بالمشتركات الجدد و التهاني بالمناسبات المختلفة و التعارف

دردشة و مواضيع عامة

المواضيع العامة و الحوارات التي لا تندرج تحت المنتديات المتخصصه

فضفضة و تجارب

طلبات المشورة و ابداء الرأي في المشكلات و تجارب العضوات مع الحياة

قضايا مجتمعية

منتدي لمناقشة جميع القضايا المجتمعية التي تهم المرأة والأسرة بصفة عامة

فتوكات الدول العربية

ملتقى بنات وسيدات الدول العربية في فتكات

المغتربات

قسم خاص بالمغتربات لتبادل الأخبار و الخبرات والفضفضة

شات فتكات

ابدئي محادثة جديدة او شاركي في محادثة موجودة من قبل

• شكاوى المحتارة شكاوى شخصية جدا للعضوات يكتبنها و هن متخفيات و راء عضوية المحتارة
    تنبيه: قد تكون فيها قصص و اوصاف لا يتقبلها كل الناس
  • شكرا يا ... شكر و تقدير توجهه العضوة الى الاشخاص الذين كان لهم تأثير جيد في حياتها

رد 0 0
0
ابنى فقدنى اعصابى

١١‏/٢‏/٢٠١٩
فضفضة و تجارب
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اناعضوة جديدة ومشكلتى كلها فى ابنى عنده ٥سنين تعبت منه فقدت اعصابى وصبرى قريت كثير وسمعت خدى ابنك فى وحضنك وسمعى كلام كويس هو يسمع كلامك ومفيش اخر مافقد اعصابى منه افضل اضربه بالحزام حتقولولى حرام عليكى مش بالضرب بس حاعمل ايه تعبت احكيلكم على تصرفاته عنيد اللى عابزه بيعمله مهمااقوله لا بالاخر بيعمل اللى هوعايزه .....حاجة تانية لمااقوله على حاجة يفضل ويصرخ ويبكى لمايغلط يقولى انتى ضربتينى ليه هو اناعملت حاجة ياماما انتى حبيبتى .......يجى بالنسبة الاكل ربنايعلم مش بخليه اى حاجة نفسه فيهابعملها .....يعمل ايه يشوف مامتى يقعد يعيط على الاكل وانا عايز يشوف عمتوه يبيكى ويقول انا عايز ويصرخ......بتانسبة لمااجى اضربه ولاازعقله يقولى انا حقول لبابا حاقول لعمتى حقول لتيتة
لمايشوفهظ عارز يفضل يبكى وبصرخ ويعمل هوعايزه
كل لما اقوله اكتب يقولى مش عارف هو بيعرف بس بيستهبل
كذا مرة يجيلى منه شكوى فى الحضانة يفوليلى يزعق للميس انا مش بعرف مش بيرضى
واخرها النهاردة كل ماقوله اكتب يقولى لا كلماقوله اسمع كلامى يصرخ ويبكى قدام عمتو يزعق فى وشى وساعات بيجيلى منه شكاوى من الحضانة من قلة ادبه بالله علبطم ساعدونى انا بكتبلكم وانا ببكى لدرجة اخته اصغر منه بقيت زيه ترمى نفسها وتصرخ جوتبكى  انازوجى يقول لاخته هية مش عارفة تربى ولاتعمل بالله عليكم ساعدونى بخبراتكم  اناعارفة حتقولوا علياانسانة ضعيفة ومش عارفة تربى بس بالله عليكم انا تعبانة اووى ساعات بيشتمنى ابنى ويهنى من كثرغيظى ساعات بضربه جامد وعاقبت كثير مفيش فايدة.........انااسفة على اطالة بس مخنوقة اناعلى فكرة متبعكم من زمان مش مشتركة
رد 790 1
9

نسكافيه شقاوة
فتكات متميزة

٨‏/٢‏/٢٠١٩ ١١،٠٤ م
كانك بتحكي عن بنتي نفس السن عنيدة جدا يارب حد يقول حل عملي 

بيرو 71
برنسيسة فتكات

٨‏/٢‏/٢٠١٩ ١١،٠٥ م
ربنا يعينك على التربية 
خفف الضرب شوية وسيسية 

ريحانة البسمة
فتكات متميزة

٨‏/٢‏/٢٠١٩ ١١،٢٠ م
التربية تحتاج حزم وجدية وليس قسوة، الطفل مثل المارد الصغير إذا أعطيتِ تصرفاته بال واهتمام تكبر وإذا تجاهلتِها تصغر. هو يشعر بمتعة السيطرة وأنه يفعل بك الأعاجيب. لذلك توقفي عن كل او أغلب أساليبك السابقة وابدئي معه خطة أخرى. اصنعي له جدول وبه رسومات لأنشطة مطلوبه يوميا، مثلا سرير لوقت النوم فرشاة كتاب طبق طعام ألعاب . ثم عند وقت كل نشاط اخبريه انك ستضعي له نجمة لأنه قام بواجباته أو ذهب للنوم في موعده وهكذا وتعديه أن كل سطر عندما يكتمل ستكون مكافأة. مثلا طبق حلوى أو كعك أو سطرين نجوم يعني لعبة وهكذا. اما العقاب فالأفضل العقاب النفسي كأن تحبسيه في غرفته عشر دقائق وذلك بأن تخبريه أن عليه الذهاب للغرفة لأنه وقت العقاب لأنه فعل كذا . وخاصة عندما يبكي ويصرخ تشرحين له أنه يستطيع البكاء والصراخ وحده وبعيدا في غرفته لأن ليس له الحق في إزعاج الآخرين. مع الوقت سيشعر أنه بالصراخ والبكاء والابتعاد هو فقط يحرم نفسه من الجلوس معك او اللعب مع أخته ولا يحصل على مبتغاه ولا شئ مفيد. لاحظي أن الأساليب التربوية تستلزم وقتا وصبرا وجدية كي تنجح لان الأطفال بطبعهم يحاولون ترويضنا لنحقق غاياتهم وسيحاولون فقط إذا بقي داخلهم الأمل في استجابتنا. اقطعي هذا الأمل بالاستجابة بإصرارك على موقفك حتى يتعلم الطفل احترام كلامك وتربيتك. بين فترة واخرى يجب الحديث الودي مع الطفل باننا نريد مصلحته وان يكون طفلا مهذبا واننا نحبه وهذا الحب هو سبب التربية له. والقصص تفيد وتؤثر كثيرا في تغيير أفكار الطفل وقناعاته. فقط الوقت والصبر عاملان يكملان الخطوات السابقة. فلا تتوقعي نتائج قبل شهر/ ثلاثة أشهر حتى تلاحظي التغيير.

ريحانة البسمة
فتكات متميزة

٩‏/٢‏/٢٠١٩ ١٢،١٥ ص
الأفضل تبتعدي عن الضرب خاصة انه يفقد جدواه مع التكرار. الأفضل حبس دقائق حتى يمل من الصراخ او حرمانه من الألعاب او عدم الحديث معه. لكن مع التوضبح ان هذا عقاب بسبب كذا او لأنك لم تفعل كذا. يجب ان نخبر الطفل لماذا هو معاقب. لأن مجرد العقاب قد يفهمه الطفل انه كره له او انتقام او سأم منه لانه سيفترض افتراضات لان الطفل خياله واسع. يجب نخبر الطفل بالعقاب وسبب العقاب ثم نتركه ليفكر بناء على ذلك أي انه مع الوقت سيفهم ان التصرف الخاطئ سيسبب لي العقاب. لكن الوقت مهم جدا. لا توجد نتائج تربوية سريعة. توجد نتائج مثمرة مع الانتظار والصبر والتحمل. وعند حسن سلوك الطفل يجب مكتفأته بحضن او تشجيع او شكر. لأنه يحتاج ان يشعر أنه شخص محبوب وله حسنات ومزايا. وان السيئ هو التصرف الخطأ الذي فعله وليس هو بحد ذاته. حاولي الحديث معه كثيرا والحوار وحكاية القصص وسؤاله عن رأيه في قضاء آخر الأسبوع او ساعة من اللعب او الرسم. حتى يجد ويكتشف متع أخرى عن المتعة بمارسة المشاغبات. ربما هو يشعر بالملل ولم يتم تزجيهه بكيفية اللعب وقضاء الوقت. 

ريحانة البسمة
فتكات متميزة

٩‏/٢‏/٢٠١٩ ١٢،٢٦ ص
من جهة تهديد الطفل بانه سيخبر عمته او جدته يمكنك من خلال الحوار إقناع الطفل بأن الجدة ايضا قامت بتعليم الأب وحسن تربيته لذلك أبوك شخص طيب ويحترم والدته (الجدة) ويسمع كلامها وأبوك كان طفلا طيبا مطيعا. وانا أتمنى ان تكون مثله.  او يمكنك ان تقولي وماذا يحدث لو اخبرت العمة .. ستعرف العمة انك معاقب لأنك فعلت تصرفا مرفوضا وستحزن منك العمة. وهكذا، استخدمي الحوار لصالح إقناع الطفل بدلا من أن تظني انه إحراج لك هو نقطة مفيدة لإقناع وحوار الطفل بين ما يظنه وما سيحدث فعلا. وهكذا تنمين لديه الحوارات معك والثقة برأيك.

عفاف حلمي
فتكات نشيطة

٩‏/٢‏/٢٠١٩ ٦،٠٠ ص
ابعدي عن الضرب فورا ممكن تمنعيه من حاجه بيحبها زي مثلا خروج النادي لو بيحب الموبايل مثلا قوليله اكتب وهادهولك تلعب بيه ربع ساعه مثلا مش هافرجك علي كارتون لو مكتبتش 
او اكتب عشان هاجيبلك بونبوني وهتبقي شطور وشوفي هو نفسه يبقي ايه وقوليله ذاكر عشان تبقي الحاجه الي بتحبها ويبقي معاك فلوس تجيب اللعب الي نفسك فيها او عربيه تركبها
وربنا يهدهولك يارب حاولي متبقيش عصبيه العيال محتاجه صبر ومتقلقيش مش ابنك بس الي عنيد

نوراى22
فتكات رائعة

١١‏/٢‏/٢٠١٩ ١،٢٤ م
هو مطالب ينفذ كلامك .. انتى مطالبه توصلي لحل وسط يرضيكو انتو الاتنين 
عايزة طاعه عمياء حتى لو في مصلحته محلات اللعب و اشتري العروسه اللى تعجبك هتقول بابا و ماما ت بئي تحت امرك ..
هو ليه شخصيه احترميها و متعمليش نفسك ند ليه 
اما موضوع الحزام 
ابشري الاطفال مبتنساش 

نوراى22
فتكات رائعة

١١‏/٢‏/٢٠١٩ ١،٢٥ م
هو مش مطالب ينفذ كلامك .. انتى مطالبه توصلي لحل وسط يرضيكو انتو الاتنين 

موضوعات مميزة

المطر في الشارقه جميل بكامره صديقتي حصري مع نانا نزوله

فاهيتا الدجاج بطعم رائع علي طريقتي ومن مطبخي (محبه لله ورسول الله ) مسابقة رجعت تاني يا شتاء

زهرتي الجميلة كيف يمكنك التغلب على سنوات المراهقة وضغوطها؟

ملف شامل لوصفات أكلات الطفل لعمر الست شهور (ليلي90)

ارز بالبن من بيرو مشاركتى مسابقة ورجعت يا شتا لينا من ثانى ●

وردات البطاطس باللحمه من مطبخ نانا نزوله مسابقه ورجعت لينا يا شتا من ثاني

القرنبيط يا فتوكات بطعم رائع علي طريقتي ومن مطبخي ( محبه لله ورسول الله ) مسابقة رجعت تاني يا شتاء

طاجن بانية بالكوسة من مطبخ بيرومشاركتى فى مسابقة ورجعت لينا يا شتا من تانى

رحله الى كندا بكامره زميله لي وحصريا مع نانا نزوله

هو أنا ذنبى ايه فى أب أو ام قاسين ، أنا مختارتش حد فيهم

القرانبيط المقلى وصل من مطبخ بيرو مشاركتى فى مسابقة ورجعت لينا يا شتا من تانى ●

((((رقائق بالفستق))) من مطبخ نانا نزوله مسابقه ورجعت لينا يا شتا من ثاني ●

سلطة بابا غنوج بالزبادى من بيرو مشاركتى فى مسابقة ورجعت لينا يا شتا من تانى ●

صنيه الجلاش باللحم المفروم من غير بيض مشاركتى فى مسابقه الشتا

فراااااااخ مشويه وتورلى ولا اروع (مشاركتى ف مسابقه الشتا )

مسابقه الشتا متنفعش من غير محشى الكرنب اتفضلواااا معانا

طريقتي لعمل أطعم صنية سمك ماكريل بالخضروات بالفرن (مشاركتي لمسابقة ورجعت لينا ياشتاء (ليلي90) ●

صينية بطاطا بالحليب في الفرن بطعم رائع جدا علي طريقتي ومن مطبخي (محبه لله ورسول الله ) مسابقة الشتاء

سلطه الفاصوليا السودا مع الجزر من مطبخ نانا نزوله مسابقه ورجعت لينا يا شتا من ثاني

الفول النابت من مطبخ بيرو مشاركتى فى مسابقة ورجعت لينا يا شتا من ثانى ●

مشرفات القسم
مراقبات القسم
الفتوكات المتواجدات
الزائرات المتواجدات