مواضيع فتكات المميزة

المواضيع المميزة التي تكتبها العضوات و تختارها الادارة لتميزها كل اسبوع

اقتراحات لتطوير الموقع

أفكار العضوات لتطوير موقع فتكات

قسم المواضيع المكررة

قسم خاص بالمواضيع التي تضاف و تكون هناك موضوعات مشابهة سابقة لها

ثقافة و معلومات

قسم الثقافة و المعلومات العامة و المتخصصة

السياحة و السفر

قسم خاص بالسياحة والسفر ومعلومات عن الدول و الاماكن السياحية

تعليم اللغات

منتدى خاص بتعليم اللغات الاجنبية

Foreign Fatakat

Fatakat topics in other languages

الكمبيوتر و الانترنت

حلول للمشاكل التي تواجهنا في الكمبيوتر و الانترنت و معلومات مفيدة عنهما

موبايلات

كل ما يتعلق بالموبايل من اخبار و برامج و موديلات

اخبار الكمبيوتر والانترنت

منتدى خاص بأخر أخبار الكمبيوتر والإنترنت

اخبار

جديد الاخبار و الاخبار العاجلة في مصر و العالم

صور

صور في كل المجالات (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

فيديو

منوعات فيديو و افلام (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

تسجيلات صوتية

صوتيات منوعة (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

نكت و طرائف

جديد النكت و الطرائف

منوعات

جديد الترفيه من الاخبار و المنوعات والصور من كل مكان

العاب و مسابقات

العاب و مسابقات ترفيهية

مستعمل (سكند هاند)

سوق المستعمل بين عضوات فتكات

عروض فتكات

عروض وخصومات فتكات

مقارنات و تقييمات

مقارنات بين السلع والماركات المختلفة وتقييمات لها بواسطة العضوات

الاستثمار و اخبار الاقتصاد

تبادل خبرات العضوات في الاستثمار و الادخار و متاقشة تأثير الاخبار الاقتصادية عليهن

زهرات فتكات

عمرك اقل من 18 سنة؟ تعالي و دردشي مع صاحباتك في عالم زهرات فتكات!

إيمانيات الزهرات

نتعلم سويا ديننا واخلاقنا ونطور سلوكياتنا

اناشيد و اغاني اطفال

شاركي صاحباتك في الاناشيد والاغاني اللي بتحبيها

شات زهرات فتكات

شات للزهرات فقط، ممنوع دخول الكبار :)

تعليم و مدارس

قسم معلومات عن المدارس وتجارب العضوات معها

ركن المخطوبات

قسم خاص للمخطوبات و مواضيع تهمهن

معاملة الازواج

مناقشات و نصائح عن معاملة الازواج سعيا لعلاقة زوجية سعيدة

صحة طفلك مع نستله الأساسي (سنة - 10 سنوات)

صحة طفلك مع نستله الأساسي

صحة المرأة

مواضيع و مناقشات تهمك لصحتك حيث تهتم بتخصص النساء و الولادة

صحة العائلة

مجال الطب بصفة عامة لإفادة عائلتك وقاها الله و إياك كل شر

العيادة النفسية و التنمية البشرية

تعلمي كيف تنمين نفسك و مهاراتك و تتخلصين من المخاوف و العقد لحياة افضل!

الاعشاب و الطب البديل

فوائد الاعشاب و الثمار و كيفية التداوي بها و الطرق التقليدية للطب البديل

المنتدى الإسلامي

المواضيع الدينية و الفتاوى و الاستشارات

القرآن الكريم

انشطة حفظ القرآن الكريم و التفسير و التجويد

السنة النبوية

الاحاديث الشريفة و بيان الاحاديث الصحيحة و الاحاديث الموضوعة

الفقه الإسلامي

يتناول المسائل الفقهية والاحكام الشرعية المختلفة

السيرة النبوية

سيرة النبي محمد صلى الله عليه وسلم وغزواته

صوتيات ومرئيات اسلامية

دروس ومحاضرات ومواد اسلامية

معهد اعداد داعيات فتكات

دروس ومحاضرات وواجبات منهج اعداد الداعيات

تفسير الاحلام

تفسير الاحلام بواسطة العضوات ذوات الخبرة في الاحلام

الترحيب و الاجتماعيات

الترحيب بالمشتركات الجدد و التهاني بالمناسبات المختلفة و التعارف

دردشة و مواضيع عامة

المواضيع العامة و الحوارات التي لا تندرج تحت المنتديات المتخصصه

فضفضة و تجارب

طلبات المشورة و ابداء الرأي في المشكلات و تجارب العضوات مع الحياة

قضايا مجتمعية

منتدي لمناقشة جميع القضايا المجتمعية التي تهم المرأة والأسرة بصفة عامة

فتوكات الدول العربية

ملتقى بنات وسيدات الدول العربية في فتكات

المغتربات

قسم خاص بالمغتربات لتبادل الأخبار و الخبرات والفضفضة

شات فتكات

ابدئي محادثة جديدة او شاركي في محادثة موجودة من قبل

رد 0 0
0
مشرفة عامة
 منظفاتي اللي مريحاني في حياتي بالصور وطرق التنظيف(حملة كنوز فتكات2) مثبت

١٢‏/١١‏/٢٠١٨
تنظيم وتنظيف البيت

صاحبة الموضوع   شلت همي بخفه دمي

سااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالخير ياحليوه يامدوبني دايما بتوحشوني وانا معاكم النهارده يابنات انا جيبالكم رفيو 
لمنظفاتي اللي بستعملها في البيت واللي الكل بيشهد بنظافه بيتي وغسيلي وبيتي اللي دايما ريحته تحفه نبدأ يابنات علي بركه الله اول حاجه 

اولا دي المنظفات اللي بستخدمها في الغسيل علي اليمين كلوركس للهدوم البيضا وده امن تماما علي الغسالات الاوتوماتيك 
روعه يابنات في التعقيم والتنظيف طبعا معظمكم عارفه انا ساعات بجيب الحجم ده تقريبا ب5ج او 6ج بيقعد معايا شهرين 
وساعات بجيب الاصغر منه لتر تقريبا ب3 ونص بتنقعي الهدوم البيضا من بالليل في مايه سخنه وشويه كلوركس من ده 
وشويه برسيل بس كده والصبح تحطيهم في الغساله علي 90درجه وحرف الa مع شويه برسيل وفانيش روووح قلبي من جوه وده هتكلم عنه بعدين وشوفي النظافه والبياض الساطع جمبه علاطول كلوريل للالوان ده بقي وهم للالون بيخلي الالوان تزهزه علي الحبل وبيحافظ عليها من البهتان ده غير انه حلو اووي للبقع انا بجيبه ب4ونص بيفضل معايا طول الشهر 
وساعات بيفضل اكتر من كده علي حسب الاستخدام بحط منه غطا واحد مع الهدوم الملونه وشوفي النظافه بس خلي بالكم في هدوم مينفعش معاها الكلوريل ده لازم تشوفي تعلميات الغسل كويس وتقريها من علي الهدوم وساعات لو فيه بقع بدعكها الاول قبل ماحطها في الغساله بالكلوريل ده واسيبه شويه وبعدين اغسلها 

دي علبه كانت بتاعه كوبايات فاضيه عندي استخسرت ارميها طلعت مواهبي فيها بقي ههههههه وهقولكم بحط فيها ايه 

بحط فيها الفانيش ده هو بودر من جوه اللي قولتكم عليه فوق اني بحطه مع الهدوم البيضا ده بقي كلمه وهم قليل عليه 
قمه في النظافه ده بقي حبيبي حبيبي حبيبي لو اطول اخده في حضني وانا نايمه كنت خدته بس فيه ناس هتزعل وكمان حلو اووي للبقع والالوان فيه منه اكياس الكيس ب2ج انما ده بجيبه ب16ج بس بيفضل كتير معايا اما علبه الفانيش دي بقه بتفضي بحط فيها ايه زهره وعلبه تانيه كمان ملح ليمون وهما التلاته بحطهم في العلبه الحمرا اللي انا عملاها دي ومعاهم البرسيل العادي بتاع الغساله الهاف ندخل بقي علي الازازه اللبني دي طبعا داوني غني عن التعريف ساعات بجيب دي اللبني دي وساعات بجيب دي 

الاتنين ريحتهم وهم وبيقعدوا كتير لاني بخففهم شويه وساعات بحط عليهم معطر من عند بتاع المنظفات بصوا بقي في طريقتين بستخدمهم في التعطير الاولي اللي هي تقليديه اننا بنحط شويه مع مايه الشطف التانيه بقي اني بجيب بخاخه 
واحط فيها شويه داوني واخففهم بمايه وارش علي الهدوم بعد ماتشطف وانتي بتنشريها طبعا الطريقه دي موفره 
بس عايزه صبر ودي البخاخه اللي برش بيها ساعات 

هي مش بخاخه بمعني كلمه بخاخه دي كانت ازازه فا كان فيها كلونيا كده منعشه بستخدمها واما خلصت اعدت استخدمها في كده منها توفير ومنها شكلها اشيك من البخاخه وبرضه برش منها علي الستاير والسجاجيد طبعا البرسيل حبيبي مش بحب اغيره لاني غيرت كتير ومرتحتش غير في ده 

الحلوه دي بقي غساله بس صغغنه شويه ههههههههه بس مش غساله حقيقيه يعني دي ديكور بس كنت اشتريتها من بنوته من الفيس دي بيتحط فيها المسحوق والدرج اللي تحت بتدخليه لجوه كده وتشدي يطلعلك مسحوق علي اد الغسله 
شكلها شيك اووي ومشرفه قدام اي حد يجيلك من الضيوف 

ده برسيل جيل بجيبه للغساله الهاف جميل اووي وريحته تحفه اما بغسل بيه مش بحط داوني 

ده برسيل للهدوم السمره كان معاه كيس بريل هديه ههههههههه اول مره الصراحه يعملوها بس يالا مصلحه حلو اوي يابنات في المحافظه علي الهدوم السمره والغامقه عموما خاصه اني منتقبه وهدومي كلها سوده وبرضه زوجي ليها هدوم غامقه كتير انا بقي بغسل الهدوم السمره علي ايدي مش في الغساله عشان متتبهدلش وبنشرها في الضل وساعات بحط العبايه علي الشماعه واعلقها علي ماسوره الستاره بتاعه البانيو تنقط طول الليل بقي وتاني يوم علي اخر النهار بتكون نشفت والطريقه دي رائعه جدا يابنات وبتحافظ علي سمار العبايه ولو فيها كمان شغل استرس او خرز يعني 

ده بقي يابنات فانيش السائل زيه زي البودر بالظيط نفس الفاعليه بتاعته يعني ساعات بجيب ده وساعات بجيب التاني 
هو حاليا انا فضي حطيت فيه معطر كده بجيبه ب2ج من عند بتاع المنظفات هو شبه الزيت بخففه لغايه مايملي الازازه 
وبعدين امسح بيه الارض نقطه بس عشان ميرغيش فيه ممنه بالروايح الحريميانا بجيب كاسليا واسكيب وورد بلدي 
وشمي بقي ريحه النظافه وكمان لمعان الارض كمان ساعات بحطه في بخاخه وارش بيه 
الستاير والسجاجيد وفي الجو كده وهم يابنات كده خلصت الغسل ندخل بقي في المواعين انا بستخدم فيري يابنات البرتقال جميل اوي وريحته وااااااو 

بحط معاه شويه خل للمعان بيخلي الكوبايت واوي حاجه ازاز بتلمع وبستخدم للومنيوم صابون وش او صن لايت بيخلي المواعين تبرق من النظافه 

دي العلبه اللي بحط فيها السلك بتاع المواعين بقطعه واحطه فيها انا اللي عملاها علي فكره بازازه بيبسي فاضيه 
مواهب بقي هههههههه معلقاها في المطبخ منها شكل ديكوري ومنها توفير للسلك كمان جزء التعقيم عندي 

دي بخاخه فيها كلور علي ديتول مخفف برش بيه ارضيه الحمام والمطبخ والقاعده بتاعه الحمام للتعقيم ندخل بقي علي المسح الكلور سايب بجيب ب3ج بيفضل طول الشهر وبخففه وساعات بيقعد اكتر من شهر كمان لتنظيف الحمام والارضيات والاحواض الديتول بجيبه السايب بجيب ب2ج بيقعد شهرين وبخففه بمايه وحطي شويه صغيرين 
علي مايه المسح مطهر ومعقم كمان انا كمان بجيب هاربيك سايب ب2ج يفضل شهرين وكمان بجيب بريل سايب ب2ج بيقعد شهرين معايا لغسل الاحواض اخيرا ندخل علي التلميع 

ده مستر ماسل الازازه دي بفضل الله بتقعد معايا سنه هههههه متستغربوش هقولكم ازاي انا بجيبها واقسمها في حاجه تانيه 
واخففها بنقطتين فيري وشويه خل ومايه وكل نص بيقعد معايا 6 شهور 

ده بيلدج للخشب لاني مش بحب الجاز في التلميع بيقعد معايا كتير اوووي وكمان بيحافظ علي الخشب من التشققات واتقشير 
بس يابنات دي كانت كل اشيائي للتنظيف يارب الموضوع يكون عجبكم ياريت دعوه حلوه والتقييم في ايدكم وانتو ماشين 

رد 146 3
9

mis soma
فتكات هايلة

٩‏/١١‏/٢٠١٨ ٩،٥٥ ص
جميا

mis soma
فتكات هايلة

٩‏/١١‏/٢٠١٨ ٩،٥٥ ص
جميل

هوس هوس
مشرفه عامه--عشقاكي يابلدى

٩‏/١١‏/٢٠١٨ ١٠،٣٨ ص

ليلي90
فتكات ست الكل

٩‏/١١‏/٢٠١٨ ١١،٠٦ ص

Lolo aymon73
فتكات هايلة

٩‏/١١‏/٢٠١٨ ١١،٣٢ ص
بصراحة مجهود جبار
ماشاء الله حاجاك جميله واستخداماتك في منتهي النضافه
هاعمل بنصايح 
فدتيني والله ربنا يجازيكي كل خير ومشكورة لمجهودك

cute_hadeel
فتكات متميزة

٩‏/١١‏/٢٠١٨ ١،٢٣ م
ميرسى اوى

نسكافيه شقاوة
فتكات نشيطة

٩‏/١١‏/٢٠١٨ ٩،٥٣ م
بس كيس الفانيش الصغي ب6 جنيه كان ب2 من زماااااان والكلوركس الابيض الليتر ب12

أنا كده أنا دودى
مشرفة عامة

١٢‏/١١‏/٢٠١٨ ٧،٢٣ ص
طبعاً مع إختلاف الأسعار حالياً 
تسلم ايدك موضوع راااااائع
أحلى لايك لعيونك

أنا كده أنا دودى
مشرفة عامة

١٢‏/١١‏/٢٠١٨ ٧،٢٣ ص
موضوعات مميزة

عناوين وأماكن حملة 100 مليون صحة للكشف عن فيروس C .. محافظات المرحلة الاولے

جديد ارز باللبن بحشو الاوريو والمكسرات من تكااااتي(نسمة المؤمن )

طريقة عمل ممبار وبانية آخر طعااامة (نسمة المؤمن )

الأم الحاضنة انتبهي مقالتي الحصريه لفتكات(متجدد)

✴ [ المكان الثامن ] ✴ مسابقة أَمَاكِنُ فى حَياةُ النَّبِيِّ ﷺ مع ✴ وعجلت اليگ ربے لترضے ✴

دعوة م القلب

✴ [ المكان السابع ] ✴ مسابقة أَمَاكِنُ فى حَياةُ النَّبِيِّ ﷺ مع ✴ وعجلت اليگ ربے لترضے ✴

سلسلة خطوات الالتزام مفيده جدا لكل فتوكه نفسها تلتزم

طريقتي في عمل سندوتش التورتلا بالكفتة المشوية

قد حان وقت الخريف مشاركتي في مسابقه أوراق الخريف

✴ [ المكان السادس ] ✴ مسابقة أَمَاكِنُ فى حَياةُ النَّبِيِّ ﷺ مع ✴ وعجلت اليگ ربے لترضے ✴

ساندوتش تشيكن فوندو اختراعى بقى من ام حمزة المصرى

حفل توزيع الاوسمه وشهادات التقدير لمشتركات الحمله المطبخيه(هسافر من مطبخى لمطبخ بلد غيرى)

النقاب شرف للأماكن العامة

دليل اسكندرية الشامل ( اماكن الخروجات ,الفسح,المطاعم, الشواطئ وكل اللي هتحتاجيه) متجدد ان شاء الله

مقلقل اللحم السعودى*حمله هسافر من مطبخي لمطبخ بلد غيري*●

خاطرتى اوراق الخريف الحائزة على المركز الثانى

الزلابية الجزائرية **حمله هسافر من مطبخي لمطبخ بلد غيري*●

✴ [ المكان الخامس ] ✴ مسابقة أَمَاكِنُ فى حَياةُ النَّبِيِّ ﷺ مع ✴ وعجلت اليگ ربے لترضے ✴

بطاطا بالبشاميل علي الطريقة اللبناني (حملة هسافر من مطبخي لمطبخ بلد غيري) NESMA ATIAA ●

مشرفات القسم
مراقبات القسم
الفتوكات المتواجدات
الزائرات المتواجدات