مواضيع فتكات المميزة

المواضيع المميزة التي تكتبها العضوات و تختارها الادارة لتميزها كل اسبوع

اقتراحات لتطوير الموقع

أفكار العضوات لتطوير موقع فتكات

قسم المواضيع المكررة

قسم خاص بالمواضيع التي تضاف و تكون هناك موضوعات مشابهة سابقة لها

ثقافة و معلومات

قسم الثقافة و المعلومات العامة و المتخصصة

السياحة و السفر

قسم خاص بالسياحة والسفر ومعلومات عن الدول و الاماكن السياحية

تعليم اللغات

منتدى خاص بتعليم اللغات الاجنبية

Foreign Fatakat

Fatakat topics in other languages

الكمبيوتر و الانترنت

حلول للمشاكل التي تواجهنا في الكمبيوتر و الانترنت و معلومات مفيدة عنهما

موبايلات

كل ما يتعلق بالموبايل من اخبار و برامج و موديلات

اخبار الكمبيوتر والانترنت

منتدى خاص بأخر أخبار الكمبيوتر والإنترنت

اخبار

جديد الاخبار و الاخبار العاجلة في مصر و العالم

صور

صور في كل المجالات (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

فيديو

منوعات فيديو و افلام (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

تسجيلات صوتية

صوتيات منوعة (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

نكت و طرائف

جديد النكت و الطرائف

منوعات

جديد الترفيه من الاخبار و المنوعات والصور من كل مكان

العاب و مسابقات

العاب و مسابقات ترفيهية

مستعمل (سكند هاند)

سوق المستعمل بين عضوات فتكات

عروض فتكات

عروض وخصومات فتكات

الاستثمار و اخبار الاقتصاد

تبادل خبرات العضوات في الاستثمار و الادخار و متاقشة تأثير الاخبار الاقتصادية عليهن

زهرات فتكات

عمرك اقل من 18 سنة؟ تعالي و دردشي مع صاحباتك في عالم زهرات فتكات!

إيمانيات الزهرات

نتعلم سويا ديننا واخلاقنا ونطور سلوكياتنا

شات زهرات فتكات

شات للزهرات فقط، ممنوع دخول الكبار :)

تعليم و مدارس

قسم معلومات عن المدارس وتجارب العضوات معها

ركن المخطوبات

قسم خاص للمخطوبات و مواضيع تهمهن

معاملة الازواج

مناقشات و نصائح عن معاملة الازواج سعيا لعلاقة زوجية سعيدة

طفولة وأمومة

صحة الطفل و كل ما يهمه من ازياء و العاب و تعليم و رعاية و تربية

صحة المرأة

مواضيع و مناقشات تهمك لصحتك حيث تهتم بتخصص النساء و الولادة

صحة العائلة

مجال الطب بصفة عامة لإفادة عائلتك وقاها الله و إياك كل شر

العيادة النفسية و التنمية البشرية

تعلمي كيف تنمين نفسك و مهاراتك و تتخلصين من المخاوف و العقد لحياة افضل!

الاعشاب و الطب البديل

فوائد الاعشاب و الثمار و كيفية التداوي بها و الطرق التقليدية للطب البديل

المنتدى الإسلامي

المواضيع الدينية و الفتاوى و الاستشارات

القرآن الكريم

انشطة حفظ القرآن الكريم و التفسير و التجويد

السنة النبوية

الاحاديث الشريفة و بيان الاحاديث الصحيحة و الاحاديث الموضوعة

الفقه الإسلامي

يتناول المسائل الفقهية والاحكام الشرعية المختلفة

صوتيات ومرئيات اسلامية

دروس ومحاضرات ومواد اسلامية

معهد اعداد داعيات فتكات

دروس ومحاضرات وواجبات منهج اعداد الداعيات

تفسير الاحلام

تفسير الاحلام بواسطة العضوات ذوات الخبرة في الاحلام

الترحيب و الاجتماعيات

الترحيب بالمشتركات الجدد و التهاني بالمناسبات المختلفة و التعارف

دردشة و مواضيع عامة

المواضيع العامة و الحوارات التي لا تندرج تحت المنتديات المتخصصه

فضفضة و تجارب

طلبات المشورة و ابداء الرأي في المشكلات و تجارب العضوات مع الحياة

قضايا مجتمعية

منتدي لمناقشة جميع القضايا المجتمعية التي تهم المرأة والأسرة بصفة عامة

فتوكات الدول العربية

ملتقى بنات وسيدات الدول العربية في فتكات

المغتربات

قسم خاص بالمغتربات لتبادل الأخبار و الخبرات والفضفضة

شات فتكات

ابدئي محادثة جديدة او شاركي في محادثة موجودة من قبل

  • شكاوى المحتارة شكاوى شخصية جدا للعضوات يكتبنها و هن متخفيات و راء عضوية المحتارة
    تنبيه: قد تكون فيها قصص و اوصاف لا يتقبلها كل الناس
  • شكرا يا ... شكر و تقدير توجهه العضوة الى الاشخاص الذين كان لهم تأثير جيد في حياتها
اختر رقم الصفحة 1 2 الأخيرة >>

رد 0 0
0
فتكات حبوبة
انا قررت اخلي جوزي .... يتجوز زميلتي

٣‏/٧‏/٢٠١٩
فضفضة و تجارب
فتوكات ازيكم يارب تكونوا بخير . جايلكم النهارده في موضوع اثر فيا كتير . القصة ده حهحكيهالكم من كلام المتحدثة نفسها .ومتقلقوش حكون مختصره 
ابطال القصة :  معالي و مزنة بنتين من المملكه العربية السعودية

معالي الي بتحكي : هي فتاة جامعية مخلصة كلية التربية لمعلمات التعليم الابتدائي جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية في الرياض بتقول هي تعرف مزنة من الحضانة هما ساكنين في نفس الشارع . اتربت الصداقة بينهم فالاهل يعرفوا بعض بحكم والد معالي يعرف والد مزنة .
ودخلوا مع بعض الابتدائي وكانوا في نفس الفصل استمروا في مراحل التعليم المتوسط والثانوي مع بعض . معالي بتقول مزنة كانت في  هذه الفترة وكأنها اختي التي لم تلدها امي .كانوا ما شاء الله دائمات ومواظبات على صلاة الجماعه مع بعض وكل صلاة واحدة تأم زميلتها مش بس كده بتقول :  كانت في مرضي تجي عندنا البيت وتستأذن امها وتبات معها هي الي كانت تجيبلها الدواء بنفسها وبتروح معاها الدكتور . ولما اصبحوا في الجامعه زادت روابط الاخوة لما فقدت مزنه امها بتقول معالي كانت لحظات صعبة من شدة الاخوة الي بينهم بكت كما لو كانت امها هي الي توفيت افتكرت لما كانت مزنة بتجيلها البيت لما تكون تعبانه وتساعدها ولما رحات معها الدكتور .  

معالي استاذنت امها انها تروح تقعد معها في البيت لاسيما ان مزنة قعدت في البيت فتره متأثرة بوفاة امها وكانت معالي هي الي بتحضر في الكلية وكانت تروح الاول على بيت مزنة عشان تديها المحاضرات وتشرح لها ما كان صعب او غير واضح .

اتخرجوا من الكلية والحمد لله بتقديرات ممتازه .والتحقوا بمجال العمل معالي بتقول انها اشتغلت في المدرسة الي كانت فيها في المدرسة الابتدائية بينما مزنة تم انتدابها لمدرسة اخرى في نفس المحافظة استمرت معالي في العمل اربع سنوات . وهي تحلم انها تكون ام وتلد اطفال كما ترى عندها في المدرسة . جلست طوال الاربع سنوات قيام ليل ودعاء واداء للسنن الرواتب. وفي يوم والد معالي جه وبلغها انه في عريس عايز يجي يتقدملها . معالي بتقول كلمت اختي مزنة
( اد ايه الكلمة ده مؤثرة ماقلتش زميلتي ) قالتلها انه في عريس وايش رايك . مزنة قالت لها اللهم اسالك ان كان خيرا لها فوفقها اليه ودعت لها بالزوج الصالح . بعد ما معالي تعرفت عليه وشافت اهله صلت استخاره . ووافقت واتجوزت . معالي بتقول مزنة كانت معايا لدرجة ام العريس سالوها انتي ليك اخت ؟. وام معالي بتعامل مزنة وكانها بنتها .معالي بتقول كان وجود مزنة في الفرح كانها كل اهلها . وبعد سنة معالي رزقها الله بمولود ولد بتقول كانت اسعد لحظة في حياتي . سمت المولد عمر نسبة لامير المؤمنين عمر ابن الخطاب .

بتقول معالي : مكنش في حد قد مزنة واخده بالها منها في فترة النفاس او مابعد الولاده . كانت بتيجي من الدوام

( الشغل يعني ) تروحلها البيت وتجهزلها الاكل وتغسل الثياب وتساوي البيت لأن جوزها كان  عمله فيه سفر كتير . معالي بتقول بعد حوالي 3 سنوات . من ولادة معالي لطفلها الاول جاء لمزنة عريس . معالي بتقول كانت مزنة في قمة الفرح وشافت في عنيها فرحة مش زي اي فرحة وكانها كانت مستنية الخبر ده بفارغ الصبر . هي بعد صلاة الاستخارة وافقت على هذا الشاب . بس بعد قرابة 6 اشهر وخلاص فرح مزنة قرب و تبقى ليه مدة بسيطة فوجئت انه الشاب قرر فسخ الخطوبة . وكانت لحظة اصعب ما يكون على مزنة معالي بتقول مزنة كانت في حاله صعبه جدا لدرجة ان معالي والدتها اضطروا انهم يقعدوا معاها في البيت لان مزنة بنت وحيدة .

وكنت فعلا في حالة حزن كبيرة اووي من شدة الصدمة . مرت سنة حاولت فيها معالي هي والدتها وأصحاب مزنة انهم يخرجوها بره الحزن الي هي فيه وكانت فعلا فترة صعبة . اصعب حاجه على مزنة ان والدها بيكون في عمله معظم اليوم وهي اما في البيت او العمل واقارب مزنة في محافظة أخرى فمش بيكونوا دائمين عندها .  فده زود فترة الصدمة عندها . معالي بتقول في اللحظة ده قررت انها تفكر في حل لان مزنة اتغيرت وبقت بعد ما كانت بسومه وجهها فيه ابتسامه بقت مكتئبه و لما رجعت الشغل مستواها الي كانت فيه تراجع . وفي يوم بتسمع فيه معالي قصة المهاجرين والانصار وموقف الأنصار لما كان المهاجرين . فنتبهت لموقف انه كان الأنصار في المدينة بيقسموا بيوتهم ومعيشتهم بينهم وبين الأنصار حتى في الزواج كان الانصاري بيتزوج بأكثر من زوجه كان الانصاري بيطلب من زوجاته انهم واحدة منهم يطلقها عشان يتزوجها المهاجر الي لسه جاي.

فعرضت معالي على زوجها ظروف مزنة ومستواها  وعرضت عليه فكرة الزواج بها انه يتزوج زميلتها مزنة . زوجها اعترض وقال انه صعب لانه لن يستيطع العدل بينهم في المعاشرة و الحياة هو خائف من كده . معالي بتقول كنت في حيرة كبيرة ولا تدري ايش تسوي حيرتها خلتها تلجاء الى الله استخارة وقيام ليل بتقول كانت تبكي انها مو قادرة تساعد زميلتها مزنة ونفسها تغير حالها  . معالي بعد قرابة أسبوعين قررت انها تكلم زوجها مرة أخرى فرد عليها انه الموضوع صعب . معالي بتقول فردت عليه انها موافقه حتى لو قصر زوجها . فهي مسامحه المهم مزنة . جوزها قال طيب اقترحي الموضوع على مزنة بكره الصباح . بتقول نامت سمعت في المنام الأية القرأنية :

( ويؤثرون على أنفسهم ولو كان بهم خصاصة )

قامت الصبح معالي تشعر برضا كبير في قلبها وإصرار كبير انها لازم تقنع مزنة بموضوع الزواج من جوزها . وفعلا فتحت معالي الموضوع مع مزنة . وكانت مزنة في قمة الدهشه والاستغراب من طلب معالي . كانت معالي كل يوم خميس من كل اسبوع تروح مع مزنة للتسوق كنوع من ان حالتها النفسية تتحسن بسروعه . مزنة بعد فترة طالبت شرط من معالي مقابل انها الزواج بزوجها يتم انها ليها اسبوع واحد فقط في الشهر ومعالي لها 3 أسابيع . معالي سمعت شرطها فبكت وقالتلها والله انتي الأخت الحقيقية الي نفسي تكون معايا بالجنة . وافقت معالي وهي في نيتها حسب الرساله الي بعتتها .انها أسبوعين واسبوعين . وجرت مراسم الزواج ومزنة كانت فيها فرحة الرضا . الرضا ان ربنا رزقنا بصديقه زي معالي تكون هي الأخت وتعوضعها عن أمها الي توفيت . مر العام الأول بعد زواج مزنة بزوج معالي بتوصف معالي قلبها فيه رضا وخير لمزنة اكثر من الاول . الصبح تروح الدوام ( الشغل يعني ) وبعدين ترجع تاخد عمر ابنها من والدتها وتروح على البيت بتقول مافي يوم حصل بيني وبين مزنة جدال او بغضاء او كره او ضيق كل واحدة عارفها حقها وواجباتها . لدرجة الزوج بقى مبسوط وحاسس بالبركة في الرزق سبحان الله .

معالي بتقول واجمل شيء لما جاءت مزنة في يوم فرحانه ومبسوطه انا حسيت الخير كله جاي . قالت لها خير يامزنة ماشاء الله عليكي مبسوطه قالتلها انا حامل . معالي بتقول حسيت اني انا الي حامل . سبحان الله مرت شهور الحمل ووضعت مزنة بنت . مزنة قالت حتسميها معالي .
معالي بتقول والدموع بتنزل من عنيها وهي بتكتب الرساله ماشافت اجمل ولا أروع ليلة نامتها في حياتها اجمل من هذه الليلة .
معالي بتقول انها راحت في بيت مزنه عشان تساعدها في فترة ما بعد الولاده زي ما مزنة كانت بتساعدها وقت ولادة عمر .
بعد مزنة ما ولدت  ومرت فترة النفاس على خير الحمد لله . معالي بتقول جلها في المدرسة الي بتشتغل فيها خبر جوزها تم ترقيته واصبح بدل من السفر كثير اصبح مسؤل في احد اقسام الشركة في المحافظة الي عايشين فيها  . وزياده في راتبه . جوزها راح البيت اول لما دخل سجد سجود شكر وقال والله انتم خير رزق رزقني الله به .

معالي بتختم رسالتها بتقول : الايه بتاعت سورة الحشر
( ويؤثرون على أنفسهم ولو كان بهم خصاصة ) اذا نويتي نية صادقة لوجه الله انك عايزه تسعدي هذه الانسانه او تلك و طبقتي هذه الايه في حياتك . حتجدي البركه في أبواب رزق الله في كل نواحي حياتك .  
الشيطان كثير خربطني وكثير ضيع عليا فرص . بس الحمد لله من يوم ما رجعت الضحكة والابتسامة لمزنة وانا ربي مباركلي في ولدي عمر وفي زوجي ماني حاسه باي مشاكل بالعكس الحين الحياة احسن .
ملاحظة : تم استأذان صاحبة الرساله في نشر رسالتها  
 
تفسير الاية :
هذا أصح ما ثبت من روايات لأسباب نزول هذه الآية الكريمة، وهي تبين ما كان عليه الأنصار رضي الله عنهم من حب لإخوانهم المهاجرين، فكانوا يعطونهم أموالهم؛ إيثارًا لهم بها على أنفسهم، ولو كان بهم حاجة وفقر إلى ما بذلوا من أموال.
وقد وردت أخبار وأحاديث تبين مظاهر الإيثار التي كان عليها الأنصار رضي الله عنهم؛ من ذلك ما رواه البخاري في "صحيحه" قال: لما قدم المهاجرون المدينة آخى رسول الله صلى الله عليه وسلم بين عبد الرحمن بن عوف وسعد بن الربيع، فقال سعد لـ عبد الرحمن: إني أكثر الأنصار مالاً، فأقسم مالي نصفين، ولي امرأتان، فانظر أعجبهما إليك، فسمها لي أطلقها، فإذا انقضت عدتها فتزوجها
 
 
 
رد 3724 6
29

محبه لله ورسول الله
مشرفة اقسام الزهرات

٢‏/٩‏/٢٠١٨ ٥،٣٦ م
جزاك الله خير الجزاء حبيبتي 
قصه مؤثرة 

ام حمزه وسعيد
فتكات حبوبة

٢‏/٩‏/٢٠١٨ ٨،١٥ م
الله فعلا جميلة ومؤثره وربنا يبعد شياطن الانس والجن عنهم ويباركلهم في حياتهم والله بجد فكره حلوه 

بيرو 71
برنسيسة فتكات

٢‏/٩‏/٢٠١٨ ١٠،٠٤ م
قصة غربية فى هذة الوقت  اللى احنا فى   ممكن  تحدث

أغنية
فتكات حبوبة

٢‏/٩‏/٢٠١٨ ١٠،٣٦ م
جزاكي الله خيرا اختي محبه لله ولرسوله يارب ينفعنا بما علمنا 

أم حبيبه ويحيى ورقيه
فتكات متميزة

٢‏/٩‏/٢٠١٨ ١١،٠٧ م
صعب أوي والله اللي بتقوله ده صعب عالواحده

ضوء القمر 21
فتكات جديدة

٣‏/٩‏/٢٠١٨ ٢،١٥ ص
والله دى بجد ولا قصه

ايمان البنداري
مراقبة الأقسام العامة

٣‏/٩‏/٢٠١٨ ٩،٢٢ م
سبحان الله العظيم
صدق الله العظيم قلييل جدا اللي هداهم ربنا لتطبيق اياته
  اللهم اجعلنا منهم ياااااااااارب 
٣‏/٩‏/٢٠١٨ ٩،٢٣ م
جزاكى الله خيرا حببى قصه رائعه ومؤثره جدا 
بارك الله لهم واسعدهم ف الدنيا والاخره القصه بتوضح المعنى الحقيقي للحب الصادقو الاخوه والحب فى الله واحده تقبل التضحية الكبيره دى علشان تسعد صحبتها وتصونها تتقاسم معاها زوجها وبيتها وترضى بنصيبها شئ جميل لكن اختى الكريمه احب اقولك أن الواحده تزوج زوجها لصديقتها وتبقى مبسوطه وسعيده دا شئ صعب جدا على اى ست لان معروف الغيره الشديده للمراه على زوجها لو فكر بس ف واحده غيرها فما بالك بقى بانها تزوجه لصديقتها دا حتى السيده عائشه رضى الله عنها كانت تغير من السيده خديجه وهى ميته و التضحيه دى مكافئتها كبيره عند ربنا لأنها حبت الخير لاختها المسلمه وحافظة عليها من فتن الدنيا ومنحتها العفه والطهاره جزاها الله خيرا معالى دى امرأه قلبها ملئ بالإيمان والصبر والرحمه وقليل ما نجد من مثيلاتها فى بلادنا

أغنية
فتكات حبوبة

٣‏/٩‏/٢٠١٨ ١٠،٠٥ م
جزاكي الله خيرا اختي انا بالحياء تزينت تذكري نحن نعيش في الدنيا والاخرة خير وابقى انا عارفه انه احساس صعب اوووي بس هو ده الاختبار 
قال تعالى ( لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون)  
الاخرة هي الفوز العظيم الجنة مش بساهل الا ان سلعة الله غالية الا ان سلعه الله الجنة 
انا شايفه وناوية 
لو في صديقه انا عارفها وواثقه في اخلاقها واسرتها و دينها حعرض فكرة الزواج بها على جوزي وحكون محددة البنت ده بس عشان ميفكرش الموضوع مفتوح يتجوز اي وحده
انا عايزه انا كمان الجنة وعايزه اعمل خير يكون مستمر عشان غيري تفتكرني بالخير وتدعيلي وعايزه السعادة تدخل قلب كل فتوكه 
عشان لازم يكون في مبادرة نسبة غير المتزوجات في سن الزواج نسبة عالية 
يارب ارفع مقتك وغضبك عنا ويجعلنا في الخير سباقين 
 

هيا روحى
فتكات متميزة

٤‏/٩‏/٢٠١٨ ٣،٣٧ م
لقد تم فقع مرارتى 
عرض المزيد
اختر رقم الصفحة 1 2 الأخيرة >>
موضوعات مميزة

لا الحلم بيتحقق ولا قادرة ابطل احلم :(

طريقة عمل الريش الضاني بطريقة صحية ومغذية *( نسمة المؤمن )

❤ ◕‿◕ ❤نتيجة مسابقة قسم الصور صورة العام الهجرى الجديد 1441 ❤ ◕‿◕ ❤

من ام حمزه المصرى فراخ هندى بصوص الكاجو

تكريم مشتركات حملة نجمات الصيف 2019

لا قصة احكيها.......

طريقتي في عمل طبق عاشوراء (ليلي90)

مسقعه باذنجان بطريقه مختلفه مع نانا نزوله

باينة بالصوص الابيض والمشروم بيرو

اجمل واحلى قبعه حصريا على فتكات ولاول مره

منظمة المرأة العربية تعلن إطلاق بوابة إلكترونية لصاحبات المشروعات الصغيرة *( نسمة المؤمن )

فضل شهر الله المحرم وصيام عاشوراء

فتكات ها قد عدت و......العود اليكي يشبه الحياة ...امضي بيقين

طريقة عمل البامية باللحم الضاني والله زمااان *( نسمة المؤمن )

BACK TO SCHOOL تعالى يا فتوكة اشتركى معانا فى مسابقة موقف مضحك حصل ليكى و انتى صغيرة فى المدرسة

بين الكلمات بقلمي البرنسيس ارجوا ان تنال الرضا والاعجاب

❤ ◕‿◕ ❤ مسابقة صورة العام الهجرى الجديد 1441 ❤ ◕‿◕ ❤

عام هجري سعيد من تصميمي متحركه ومع البرنسيس كل عام وانتم بخير

اكسسوارتي انيقه جدا وحصريا ومع البرنسيس

سهل القموعه بلبنان على ارتفاع1600 متر بكامرتي وحصريا مع نانا نزوله

مشرفات القسم
مراقبات القسم
الفتوكات المتواجدات
الزائرات المتواجدات