مواضيع فتكات المميزة

المواضيع المميزة التي تكتبها العضوات و تختارها الادارة لتميزها كل اسبوع

اقتراحات لتطوير الموقع

أفكار العضوات لتطوير موقع فتكات

قسم المواضيع المكررة

قسم خاص بالمواضيع التي تضاف و تكون هناك موضوعات مشابهة سابقة لها

ثقافة و معلومات

قسم الثقافة و المعلومات العامة و المتخصصة

السياحة و السفر

قسم خاص بالسياحة والسفر ومعلومات عن الدول و الاماكن السياحية

تعليم اللغات

منتدى خاص بتعليم اللغات الاجنبية

Foreign Fatakat

Fatakat topics in other languages

الكمبيوتر و الانترنت

حلول للمشاكل التي تواجهنا في الكمبيوتر و الانترنت و معلومات مفيدة عنهما

موبايلات

كل ما يتعلق بالموبايل من اخبار و برامج و موديلات

اخبار الكمبيوتر والانترنت

منتدى خاص بأخر أخبار الكمبيوتر والإنترنت

اخبار

جديد الاخبار و الاخبار العاجلة في مصر و العالم

صور

صور في كل المجالات (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

فيديو

منوعات فيديو و افلام (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

تسجيلات صوتية

صوتيات منوعة (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

نكت و طرائف

جديد النكت و الطرائف

منوعات

جديد الترفيه من الاخبار و المنوعات والصور من كل مكان

العاب و مسابقات

العاب و مسابقات ترفيهية

مستعمل (سكند هاند)

سوق المستعمل بين عضوات فتكات

عروض فتكات

عروض وخصومات فتكات

الاستثمار و اخبار الاقتصاد

تبادل خبرات العضوات في الاستثمار و الادخار و متاقشة تأثير الاخبار الاقتصادية عليهن

زهرات فتكات

عمرك اقل من 18 سنة؟ تعالي و دردشي مع صاحباتك في عالم زهرات فتكات!

إيمانيات الزهرات

نتعلم سويا ديننا واخلاقنا ونطور سلوكياتنا

اناشيد و اغاني اطفال

شاركي صاحباتك في الاناشيد والاغاني اللي بتحبيها

شات زهرات فتكات

شات للزهرات فقط، ممنوع دخول الكبار :)

تعليم و مدارس

قسم معلومات عن المدارس وتجارب العضوات معها

ركن المخطوبات

قسم خاص للمخطوبات و مواضيع تهمهن

معاملة الازواج

مناقشات و نصائح عن معاملة الازواج سعيا لعلاقة زوجية سعيدة

صحة طفلك مع نستله الأساسي (سنة - 10 سنوات)

صحة طفلك مع نستله الأساسي

صحة المرأة

مواضيع و مناقشات تهمك لصحتك حيث تهتم بتخصص النساء و الولادة

صحة العائلة

مجال الطب بصفة عامة لإفادة عائلتك وقاها الله و إياك كل شر

العيادة النفسية و التنمية البشرية

تعلمي كيف تنمين نفسك و مهاراتك و تتخلصين من المخاوف و العقد لحياة افضل!

الاعشاب و الطب البديل

فوائد الاعشاب و الثمار و كيفية التداوي بها و الطرق التقليدية للطب البديل

المنتدى الإسلامي

المواضيع الدينية و الفتاوى و الاستشارات

القرآن الكريم

انشطة حفظ القرآن الكريم و التفسير و التجويد

السنة النبوية

الاحاديث الشريفة و بيان الاحاديث الصحيحة و الاحاديث الموضوعة

الفقه الإسلامي

يتناول المسائل الفقهية والاحكام الشرعية المختلفة

صوتيات ومرئيات اسلامية

دروس ومحاضرات ومواد اسلامية

معهد اعداد داعيات فتكات

دروس ومحاضرات وواجبات منهج اعداد الداعيات

تفسير الاحلام

تفسير الاحلام بواسطة العضوات ذوات الخبرة في الاحلام

الترحيب و الاجتماعيات

الترحيب بالمشتركات الجدد و التهاني بالمناسبات المختلفة و التعارف

دردشة و مواضيع عامة

المواضيع العامة و الحوارات التي لا تندرج تحت المنتديات المتخصصه

فضفضة و تجارب

طلبات المشورة و ابداء الرأي في المشكلات و تجارب العضوات مع الحياة

قضايا مجتمعية

منتدي لمناقشة جميع القضايا المجتمعية التي تهم المرأة والأسرة بصفة عامة

فتوكات الدول العربية

ملتقى بنات وسيدات الدول العربية في فتكات

المغتربات

قسم خاص بالمغتربات لتبادل الأخبار و الخبرات والفضفضة

شات فتكات

ابدئي محادثة جديدة او شاركي في محادثة موجودة من قبل

• شكاوى المحتارة شكاوى شخصية جدا للعضوات يكتبنها و هن متخفيات و راء عضوية المحتارة
    تنبيه: قد تكون فيها قصص و اوصاف لا يتقبلها كل الناس
  • شكرا يا ... شكر و تقدير توجهه العضوة الى الاشخاص الذين كان لهم تأثير جيد في حياتها

رد 0 0
0
فتكات حبوبة
عايزه حل لمشكلتي ..بس حطوا نفسكم مكاني

١٦‏/١‏/٢٠١٨
فضفضة و تجارب
انا متزوجه من تسع سنين ..زوجي مطلق وعنده تلات اولاد من طليقته ولما طلبني للجواز اخويا قعد معاه واتفقوا علي كل حاجه منها ان ولاده مع امهم عايشين معاها ..ولو حصل وحاولت تزوقهم علينا هايقعدوا عند جدهم وجدتهم وجوزي كده كده بيصرف عليهم
من يوم ماتجوزنا وجوزي علي طول ظروفه الماليه تعبانه ولو ربنا رزقه بفلوس تتصرف كلها علي ولاده 
والله والله ايجار شقتنا انا اللي بادفعه ..قواتير نور ميه غاز انا اللي بادفعها .. اكل وشرب انا اللي باصرف كليا علي البيت بسبب ظروفه اللي مابتتصلحش وعمري ماشتكيت ولا كليت ولا مليت ..واقول نشيل بعض ولنا ربنا يرزقه هايعوضني 
لفيت علي الدكاتره علشان الخلفه وصرفت دم قلبي وكل ما املك وربنا رزقني من تسع شهور ببنوته ..كل مصاريفها عليا حتي مصاريف الادويه والدكاتره والولاده والسبوع كانت عليا  ..هو بيصرف اه عليها بس قليل جدا جدا جدا ..وساعات اطلب منه لبن للبنت يقولي مش مغايا دلوقت ولو حد من ولاده طلب منه فلوس في نفس اللحظه يفضلهم علي لبن وعلاج بنتنا الصغيره 
اللي فوق ده كله مقدمه للي جاااي 
من اربع شهور بنته جات غضابنه من مامتها .هي مخطوبه وقاللي هاتريح اعصابها يومين ... اليومين وصلوا لاربع شهور او اكتر ..مع العلم انا اللي باصرف علي البيت وهو بيصرف علي البيت التاني حتي وبنته عندي انا اللي باصرف. قلتله كفايه كده تروح بقا علشان انا مش عارفه اخد راحتي في بيتي ..زعل وعملها مشكله وقاللي خلاص هانشوقلنا اوضه انا وهي نقعد فيها
 قلتله عندي حل ..انا عندي شقه بتاعتي انا واختي ورثنا في بيت بابا ابنه اللي قاعد فيها بدون اي مقابل علشان برضه امه مطفشاه علينا  قلتله تقعد مع اخوها والشقه لازقه جنب شقتي ..واهو  يبقوا براحتهم وإحنا براحتنا وتراعيهم وتأخذ بالك منهم ..بعد ماعجبه الاقتراح بنته مش عاجبها وال ايه حاولت تنتحر ..وقبل الانتحار بربع ساعه كانت متغديه كويس اوي وبلغت خطيبها يبلغ ابوها انها بتنتحر .. ماعلينا كل ده علشان باباها واخوها طلبوا منها تقعد في شقتي التانيه مع اخوها 
ابوها في حيره بين نارين   ..نار انه يراضيني ويريحني ونار انه برضه عايز يراضي بنته 
هو قاللي هاتخلص امتحان ونشوف حل وهاعملك اللي انتي عايزاه بس طبعا ده بعد ماطلعني اني انا غلطانه واني باعمل فيه كده علشا ظروفه ..واني باعيره وبالوي دراعه علشان بصرف ..بس والله حتي لو انا ماباعملش كده برضه من حقي يكون ليا حياتي المستقله وبيتي لوحدي طالما فيه بديل 
قولولي يا فتوكات لو فضل الوضع كده لانه هايخاف لتحاول تنتحر تاني فاكيد مش هايحل حاج.اعمل ايه ..اطلب الطلاق واريح اعصابي من كل ده ..مع العلم ان بنتي بتموت في ابوها لانه حنين اوي عليها ولا عطلب منه يطلع ابنه مع اخته وانزل انا وبنتي نقعد في شقتي واسيبهالهم مخضره ولا اسكت واحي علي اعصابي وراحتي ولا اعمل ايه ..مع العلم برضه ي مابتساعدنيش في اي حاجه في البيت ولو ناشره سيل مثلا وليها هدوم انا نشراهالها وغسلاهلها تروح شايله غسيلها من علي الخيل وسايبه باقي الغسيل  واكون غاسله المواغين ومشطبه المطبخ ..تعمل حاجه لنفسها وتسيبللي المواعين بتاعتها في الحوض
هي عايزه تقعد عندي سنه كمان علي امل تتجوز 
هي عندها 24 سنه مش صغيره 
ملحوظه يا بنات ..جوزي استلف فلوس من ناس ..فلوس كتير اوي وانا اللي باسدد عليه ليا اكتر نن 60000 جنيه
هاتقولولي جايبه الفلوس دي كلها منين .انا مهندسه ومرتبي كبير والحمد لله بس وايح كله علي المصاريف ةديون جوزي اللي مابتخلصش  

رد 885 1
19

زوجة زوجي
فتكات ست الكل

١٤‏/١‏/٢٠١٨ ١١،٣٣ ص
ربنا معاكي ويعينك علي ال انتي فيه

ريحانة البسمة
فتكات متميزة

١٤‏/١‏/٢٠١٨ ١١،٥٦ ص
يارب يلهمك الصبر ويعوضك خير. لكنك لم تذكري ظروف زوجك ووظيفته. وهل مبدأ العدل بين الأبناء قابل للتطبيق ام له مبررات وأعذار للتنصل منها. اقتراحي أن لا تظهري له قدرتك المادية بل تكتمي عليها. أما ابنته فيمكنك الإشارة برأيك أن تصرفها مرفوض بعدم تحمل المسؤولية ووافقتك على إقامتها  شرط بأن تلتزم الاحترام وتحسن التصرف.. لأنك بمقام والدتها وليس من الاحترام ترك غسل مواعينها المتسخة لك.. ومن رأيي انتبهي لهذه المرحلة لأنها قد تعني توجهها لمنزلكم بعد الزواج في أي خلافات مع زوجها لا قدر الله، وبذلك تكوني قد فتحت على نفسك بابا جديدا من المواجهة والمنغصات. والعكس أيضا وارد ربما تهتدي لطرق أخرى لكسب ابنه زوجك لعلها تشتكي من جفاف العاطفة وآثار طلاق والديها.. قد تجد عندك حسن الصحبة وتتعلم منك. أتمنى لك صلاح الاحوال.

الطريق الى الجنة74
فتكات حبوبة

١٤‏/١‏/٢٠١٨ ١٢،٤٦ م
انزلى انتى اقعدى فى الشقة التانية واخوها يطلع يقعد معاها وما تصرفيش ولا مليم عليهم تانى وخلى زوجك يشيل مسئوليتهم وانتى ما لكيش دعوة بيهم نهائى امهم ملزمة  بخدمتهم مش انتى وفرى صحتك وفلوسك لبنتك  عاوزة اقولك ان  زوجك  مش عادل ده ظالم وانانى  خايفة اقولك هدديه واسحبى منه  كل اللى بتضحى بيه عشانه يمكن يحس انه بكدة البيت ها يتخرب ويوضع حد للمهزلة ديه المفروض هو اللى يحل مشاكله ومشاكل ولاده بس للاسف يا حبيبتى انتى اللى غلطانه لانك بتقدميله حلول وبكل بساطة بقى خلاص واجب عليكى وملزمة بيه انا بقولك اسحبى نفسك من الدوامة ديه قبل فوات الاوان وانتى الوحيدة اللى ها تبقى خسرانه كل شيء صحتك وفلوسك وراحتك وكل شيء

سجي محمود
فتكات هايلة

١٤‏/١‏/٢٠١٨ ١،٠٠ م
عايزه اسألك سؤال بصراحة كدا ومن غير زعل . هو انتي ايه الي كان غاصبك تتحملي كل ده ؟
يعني انتي مهندسة ومرتبك كبير واضح انك قاعده في بيت اهلك وظروفك المادية الحمدلله مريحة ايه الي خلاكي تقبلي جوازة زي دي 
ايه الي خلاكي تقبلي وجود ولاده في شقق فاضية ببيت اهلك ؟ طبعا كتر خيرك بس يعني انتي كنتي حاطه شرط من الاول ايه الي حصل ليه قبلتي انك تتجوزي وتتحملي كل مصاريفك ؟؟؟ انا بصراحه مش فاهمه بس عموما الي حصل حصل هي البنت مفيهاش حاجه اما تقعد مع اخوها والكلام يكون عن طريق باباها وكتر خيرك انك مستحملاهم وكدا كدا كلها كام شهر وتتجوز  

cute_hadeel
فتكات هايلة

١٤‏/١‏/٢٠١٨ ١،٢٦ م
روحى انتى وبنتك فى الشقة اللى ورثاها من باباكى وخلى ابنه يقعد معاه و سيبى جوزك براحته

هلا ١٢٤
فتكات نشيطة

١٤‏/١‏/٢٠١٨ ٢،١٨ م
ههههههههه انتي اللي غلطانه من اول يوم علشان صرفتي وطبعااا هو اخد ع كده واتعود انك تصرفي وبالمره تشيلي مسؤليه بنتك ظرروفه صعبه نقول ماشي وربنا راح يكرم في المستقبل لكن ظروفه صعبه عليكي لكن علي عياله والبيت التاني لاء يبقي ده اسمه استقطاااع فهمتي قصدي وبعدين في دين حضرتك بتسدي الدين ليه هااااا انتي من اول يوم وانتي غلط وكمان استمرتي في الغلط واصرتي تخلفي بنوووته ووواضح انه كان نفسه انك مش تخلفي لان كده كده عنده عيال ومش نافص مسؤليات جديده يعني واخدك من الاول ع اساس انك راح تصرفي مع انك مش هتخلفي يعيش هو ملك ويدلع نفسه بطلي صرف وشيلي حاجه لنفسك وبنتك واااوعي تخلفي ويعمل مصروف ثابت للبيت لو حتي بسيط وتعيشي منه اقصد مش تحطي قرش زياده واتحججي انك دخله جمعيه او مرتبك قل او عليكي اقساط او في مشكله ف الشركه ف المرتبات بتاخدي الاساسي فقط او اي حاجه تخليكي توقفي صرف وبنته كده كده راح تتجوز وتبعد عنك لكن الاهم من ده كله فلوسك اللي عماله تتسحب وتتصرف وانتي عادي مش في مشكله
انا شايفه انك تشيلي الفلوس لبنتك تستفاد بيها لان الواضح انها مش معمول حسبها خالص في شقا وفلوس ابوها كبري راسك وبلاش صرف .

ام حنين ؟
/ولادى حيـــ//ــــاتى/

١٤‏/١‏/٢٠١٨ ٥،٣٠ م
انتى محتاجه وقفه حد كبير يتكلم معاه ومتصرفيش غير المعقول

هيا روحى
فتكات متميزة

١٥‏/١‏/٢٠١٨ ٣،٤٩ م
دى اساليب نصب جوازة ظلمتى نفسك بيها حرام عليكى اتخلصى من الجوازة الزفت دى فورا حالا وحوشى فلوسك ليكى ولبنتك يغور الراجل اللى ميصرفش على بيتة 

omfatoma
فتكات غالية قوي

١٦‏/١‏/٢٠١٨ ٣،٤٦ م
انت با قمر عودتى جوزك انك تشيلى المسئوليه 

هلا ١٢٤
فتكات نشيطة

١٦‏/١‏/٢٠١٨ ٤،١٥ م
بصي اللي حصل حصل حاولي متخلفيش تاني خالص وخيرك يكون ليكي ولبنتك وحاولي تفضي الشقه وتتاءجر بنتك احق بكل قرش بيتصرف عليهم .
موضوعات مميزة

❤● الاكلير وجماله وتكاته والصور بالتفصيل عندى أنا من ايد ❤● nona الأمورة ❤●

معجنات بسيطه وسهله بحشو الجبن

طريقتى فى عمل حلويات أسبانية (روسكيا) لذيذة (ليلي90)

جعلناه نوراً - د خالد أبو شادى ( الفهرس ) متجدد ان شاء الله

❤● حشوة الكريم باتسيير ليها طعم تانى من ايد❤● nona الأموره ❤●

طريقتى فى عمل وردات الجلاش (ليلي90)

♪♥♥ أحلى تارت بالكريم باتسيير والفواكهه من ايد ♪♥♥ nona الأمورة ♪♥♥

عشر نقاط هامة جدا لكل طلاب الصف الأول الثانوي

طريقتى فى عمل الحمام بالفريك (ليلي90)

البصااااره البيتي اللذيذه (( زوز و حموز ))

​تفسير د.محمد راتب النابلسي ( الفهرس ) متجدد إن شاء الله

مهلبية الكاكاو روعة علي طريقتي ومن مطبخي ( محبه لله ورسول الله )

الحلبة المغات علي طريقتي ومن مطبخي ( محبه لله ورسول الله )

◕‿◕ أحلى تحليه .. عصير البوريو واضافات جديده مع ◕‿◕ nona الأمورة ◕‿◕

طريقتي في البيتزا بالفراخ يارب تعجبكم مع البرنسيس اتفضلوا معايا

طريقتى فى عمل كيكة التايجر (ليلي90)

طريقتي في عمل برام الباميه باللحمه مع البرنسيس اتفضلوا معايا

●❤ كبده اسكندرانى عندى طعم تانى وباضافه جديده من ايد ●❤ nona الأمورة●❤

اجمل بسله باللحمه مع البرنسيس اتفضلوا معايا

طريقتي فى عمل صنية المسقعة باللحم المفروم (ليلي90)

مشرفات القسم
مراقبات القسم
الفتوكات المتواجدات
الزائرات المتواجدات