مواضيع فتكات المميزة

المواضيع المميزة التي تكتبها العضوات و تختارها الادارة لتميزها كل اسبوع

اقتراحات لتطوير الموقع

أفكار العضوات لتطوير موقع فتكات

قسم المواضيع المكررة

قسم خاص بالمواضيع التي تضاف و تكون هناك موضوعات مشابهة سابقة لها

ثقافة و معلومات

قسم الثقافة و المعلومات العامة و المتخصصة

السياحة و السفر

قسم خاص بالسياحة والسفر ومعلومات عن الدول و الاماكن السياحية

تعليم اللغات

منتدى خاص بتعليم اللغات الاجنبية

Foreign Fatakat

Fatakat topics in other languages

الكمبيوتر و الانترنت

حلول للمشاكل التي تواجهنا في الكمبيوتر و الانترنت و معلومات مفيدة عنهما

موبايلات

كل ما يتعلق بالموبايل من اخبار و برامج و موديلات

اخبار الكمبيوتر والانترنت

منتدى خاص بأخر أخبار الكمبيوتر والإنترنت

اخبار

جديد الاخبار و الاخبار العاجلة في مصر و العالم

صور

صور في كل المجالات (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

فيديو

منوعات فيديو و افلام (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

تسجيلات صوتية

صوتيات منوعة (دون ان يكون فيها ما يغضب الله)

نكت و طرائف

جديد النكت و الطرائف

منوعات

جديد الترفيه من الاخبار و المنوعات والصور من كل مكان

العاب و مسابقات

العاب و مسابقات ترفيهية

مستعمل (سكند هاند)

سوق المستعمل بين عضوات فتكات

عروض فتكات

عروض وخصومات فتكات

الاستثمار و اخبار الاقتصاد

تبادل خبرات العضوات في الاستثمار و الادخار و متاقشة تأثير الاخبار الاقتصادية عليهن

زهرات فتكات

عمرك اقل من 18 سنة؟ تعالي و دردشي مع صاحباتك في عالم زهرات فتكات!

إيمانيات الزهرات

نتعلم سويا ديننا واخلاقنا ونطور سلوكياتنا

شات زهرات فتكات

شات للزهرات فقط، ممنوع دخول الكبار :)

تعليم و مدارس

قسم معلومات عن المدارس وتجارب العضوات معها

ركن المخطوبات

قسم خاص للمخطوبات و مواضيع تهمهن

معاملة الازواج

مناقشات و نصائح عن معاملة الازواج سعيا لعلاقة زوجية سعيدة

طفولة وأمومة

صحة الطفل و كل ما يهمه من ازياء و العاب و تعليم و رعاية و تربية

صحة المرأة

مواضيع و مناقشات تهمك لصحتك حيث تهتم بتخصص النساء و الولادة

صحة العائلة

مجال الطب بصفة عامة لإفادة عائلتك وقاها الله و إياك كل شر

العيادة النفسية و التنمية البشرية

تعلمي كيف تنمين نفسك و مهاراتك و تتخلصين من المخاوف و العقد لحياة افضل!

الاعشاب و الطب البديل

فوائد الاعشاب و الثمار و كيفية التداوي بها و الطرق التقليدية للطب البديل

المنتدى الإسلامي

المواضيع الدينية و الفتاوى و الاستشارات

القرآن الكريم

انشطة حفظ القرآن الكريم و التفسير و التجويد

السنة النبوية

الاحاديث الشريفة و بيان الاحاديث الصحيحة و الاحاديث الموضوعة

الفقه الإسلامي

يتناول المسائل الفقهية والاحكام الشرعية المختلفة

صوتيات ومرئيات اسلامية

دروس ومحاضرات ومواد اسلامية

معهد اعداد داعيات فتكات

دروس ومحاضرات وواجبات منهج اعداد الداعيات

تفسير الاحلام

تفسير الاحلام بواسطة العضوات ذوات الخبرة في الاحلام

الترحيب و الاجتماعيات

الترحيب بالمشتركات الجدد و التهاني بالمناسبات المختلفة و التعارف

دردشة و مواضيع عامة

المواضيع العامة و الحوارات التي لا تندرج تحت المنتديات المتخصصه

فضفضة و تجارب

طلبات المشورة و ابداء الرأي في المشكلات و تجارب العضوات مع الحياة

قضايا مجتمعية

منتدي لمناقشة جميع القضايا المجتمعية التي تهم المرأة والأسرة بصفة عامة

فتوكات الدول العربية

ملتقى بنات وسيدات الدول العربية في فتكات

المغتربات

قسم خاص بالمغتربات لتبادل الأخبار و الخبرات والفضفضة

شات فتكات

ابدئي محادثة جديدة او شاركي في محادثة موجودة من قبل

رد 0 0
0
فتكات حبوبة
محتاجة راى شرعى ودينى

١٠‏/٢‏/٢٠١٦
طلب فتوى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محتاجة رايكم اوى يا جماعة لانى بجد حال الدنيا ده غريب اوى اصطدمت افكارى وعاداتى بواقع الحياة الغريب والدنيا الغريبة وبجد واللهى معدتش عارفة ايه الصح وايه الغلط بقيت تايهه.
يا جماعة ان ولله الحمد من اسرة فوق المتوسطة والدى رحمة الله عليه مركزه مرموق ومعروف جدا والحمد لله باخلاقه العالية ودينه القويم ومساعدته للناس جميعا والحمد لله وامى كذلك ربنا يخليهلنا ويطولنا فى عمرها فاهلى والحمد لله ربونا على الدين والأخلاق بس مش عارفة ليه انا تعبانة اوى فى الدنيا مش عارفة اتعامل مع الناس اى حد افكاره غير افكارى مش ببقى عارفة اتعامل ابدا مش عارفة هل ده من اساس التربية نفسها ولا من نفسى ولا من الشيطان ولا ده ابتلاء والله مش عارفة حاجة
يا جماعة انا مثلا اول ماتزوجت كان فى دماغى ان ام زوجى امى ووالده والدى وكنت بتعامل من هذا المنطلق وهما الحمد لله بيحبونى اوى وانا برده الحمد لله بعاملهم كويس وباتودد اليهم لكن شوفت مواقف كتير قدامى وتصرفات من والدة زوجى مش ليه بس لزوجة اخوه مثلا او لأقارب ازواج بناتها بقيت اخاف اوى وخاصة ان انا مش بحب المشاكل ولا بحب حد يزعل منى , المشكلة بقى ان انا بحس ان انا مش براحتى ابدا حياتى مش ملكى يعنى زوجى كويس وبيحب اهلى جدا والحمد لله بس كان ساعات لما يزعل من حد من اخواتى واى كلمه حتى لو امى اللى قليتها مع انه عارف انها بتحبه جدا كان بيين اوى انه زعلان مع انه بيكون كلام عادى ميزعلش اصلا وهما يحاول يراضوه بشتى الطرق لكن هو من النوع اللى بيترضى بالوقت مش بالأسف حتى هو معايا كده فانا طبعا كنت باتضايق وبطنش على النقيض بقى مامته كانت بتقول كلام يضايق كتير جدا واسلوبها مش حلو شوية بس انا كنت بطنش وحتى مش بحسسه باى حاجة بس هو لما بقى بيزعل من اى حاجة بيقولوها بقيت انا كمان اقوله على اى حاجة بتزعلنى فيكون رده وايه يعنى دى مفيهاش حاجة تزعل فخلاص باسكت بس بكون من جوايا متضايقة , اخوات زوجى عند مامتهم كل يوم وانا مش غاوية نزول كتير بس لو عرفوا ان انا روحت لماما او خرجت معاها بحس انهم متضايقين بقيت لما اروح عندهم اصلى قضاء حاجة قبل ما اروح ان ربنا يسهلى الموضوع وعاوزة الوقت يعدى علشان امشى كنت بتضايق اوى من الأحساس ده لو روحت عند امى ابقى حاملة الهم ليعرفوا ويزعلوا مع ان بناتها بيعملوا كل اللى هما عاوزينه يعنى عندها كل يوم اللى بيضايقنى انى بحس انهم عاوزين هما يبقوا كل حاجة وبيلغوا الطرف التانى شوية هما مستواهم عادى بس بيحاولوا يثبتولى انهم احسن ناس فى الدنيا وبيخرجوا عن طبيعتهم شوية , متعودين انا واخوتى كل يوم جمعة نروح عند ماما هما معندهمش كده لا هى تعزمهم ولا هما يعزموها اه هما عندها كل يوم بس من غير عزايم سنوا قانون لينا احنا بالذات ان احنا نروح عندهم كل خميس ولو اعترضت يقولى طب مااحنا بنروح عند ماما كل جمعة مع ان مروحنا لماما من الخطوبة اصلا واحنا متعودين على كده , والمشكلة كمان مامته بتكلم كتير اوى لو عرفت حاجة مبتسكتش وانا طبعا انا مش بحب كده خالص لو عرفت عن حاجة معينة مثلا بعملها ازاى لازم تنشرها للناس كلها , لو جبت حاجة لازم الناس كلها تعرفها ويشوف لو حاجة جبتها يقلدونى ويجيبوا زيها وانا مبحبش كده خالص خالص بس طبعا مبقدرش افتح بؤى بس باتضايق اوى , وكمان باتضايق اوى ان زوجى بيقول لبابه عن كل حاجة بحجة انه لازم يشركه فى كل حاجة وياخد رايه مع انه فى مواضيع كتيره جدا مبيكونش له راى فيها او يكون رايه معاكس وبرده زوجى بيعمل اللى هو عاوزة ايه الأشراك فى كده بقى انا بصراحة باعتبرها نوع من انواع عدم الخصوصية يعنى لازم يعرفوا احنا بنقبض كام ومعانا كام وبنصرف كام وطبعا مش هما وبس لأ الأخوات كلهم وممكن حد غريب كمان
ودلوقتى ربنا رزقنا بشوية فلوس والحمد لله كل هدفه دلوقتى يجيب لباباه ومامته شقة يسكنوا فبها لأن هو بيقول ان شقتهم مش قد المقام وعاوز يجيبلوهم عريبة موديل 2008 هو ايه ىده يا جماعة هو ده عادى ولا انا اللى مش طبيعية مع ان اهلهم كلهم غلاب جدا بس هما اللى طموحين شوية وانا طبعا كل حاجة بيفكر فيها هو بيقول لينا بس بتبقى ليهم فلما يقولى نجيب شقة او نجيب عربية ببقى عارفة علشانهم فبقيت حاسة ان حياتى كلها ليهم ولما اقوله يقولى ده بابا وماما فحين ان انا باشتغل وعندى اخوت مش متزوجين وامى حزينة جدا على وفاة والدى وحاسة انها لوحدها وطبعا ظروفها متغيرة عن الول فلو انا حسستها ان انا معاها وانا باشتغل اصلا فايه المشكلة ان انا اقف جنبها حتى لو فى وجهة اى حد انها مش محتاجة بس طبعا محدش يعرف داخليات حد مع العلم ان زوجى كويس جدا ومتدين انا اللى بخاف لكون انا اللى وحشة بس بتجنن بصراحة من افكاره ديه ايه رايكم انا واللهى يا جماعة ده اللى بيدور جواى مش عارفة مدى مصداقيته ايه ؟ هل كل ده مجرد احساس وممكن يكون خاطىء ارجو الأفادة آسفة طولت عليكم جدا
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
رد 927 0
1

رفقاء الدرب
فتكات نشيطة

١٦‏/٤‏/٢٠١٣ ٥،٢٢ م

ربنا يريح قلبك ويرزقك الطمانينه واكثري من الاستغفار لانه بيزيل الهموم
عرض المزيد
موضوعات مميزة

أحذية رياضية جميلة حملة بالتطور والتقدم نرتقي (الأختين الحلوين هناء وشيرين)

فاكرة اول وسام او جايزة اخدتيها فى المنتدى يا فتوكة ؟؟

تنسيق المرحلة الثالثة.. تعرف على قائمة الكليات والمعاهد الشاغرة أمام الطلاب

الرد على شبهات عن البدع

(بالتطوروالتقدم نرتقي وبالموضه بفتكات نلتقي حمله لاقسام الموضه والجمال باب الاشتراك مفتوح

رحلة إلى جزيرة بافن بالقطب الشمالي/رحلتنا لكل الأقطار بالليل أو بالنهار بحرية اوجوية .*(نسمة المؤمن)

هموت من الرعب

اعرفى إزاى تنمى مهارات طفلك الرضيع بعد سن 4 شهور (ليلي90)

رحله من اثينا الى روما بالقطار حملتنا للشطار واصحاب التجدد والاختيار-

رحله الى القطب الجنوبى ( رحلتنا لكل الاقطار بالليل وبالنهار بحرية او جوية)

باذنجان مقلي بالبقسماط والبيض من مطبخ نانا نزوله

برج ايفل محطتي الاولي في (رحلتنا لكل الاقطار بالليل وبالنهار بحرية او جوية)

غدا.. انطلاق مرحلة تقليل الاغتراب والتحويل بين الكليات وتستمر حتى 16 سبتمبر (ليلي90)

حملتنا للشطار واصحاب التجدد والاختيار- رحله لكل الاقطار بالليل او بالنهار بحريه او جويه او بالقطار

تنسيق الجامعات 2020.. ننشر الحد الأدنى لكليات المرحلة الثانية أدبى (ليلي90)

تنسيق المرحلة الثالثة 2020 .. قائمة الكليات الشاغرة لطلاب الشعبة العلمية (ليلي90)

نتيجة مسابقة ماسة فتكات الف مبروك للفائزات

عزاء واجب.. في (عم) أختنا الغاليه أم عبودي ربنا يلهمها الصبر والسلوان

جمال منطقه البترون/لبنان بكامرتي وحصريا مع نانا نزوله

أجمل بلوزات لأجمل بنات حصرى وبس على فتكات من الأختين الحلوين هناء وشيرين

مشرفات القسم
مراقبات القسم
الفتوكات المتواجدات
الزائرات المتواجدات